Sökning: "förutsättning att komma till lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden förutsättning att komma till lärande.

  1. 1. Ett, två, tre - alla ska mé : Effekten av den tillgängliga lärmiljön med koppling till den tidiga läsinlärningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Josefin Lindoff; Camilla Riishøj; [2023]
    Nyckelord :adaptations; prerequisite for learning; special education teacher; early literacy; accessible learning environment; Anpassningar; förutsättning att komma till lärande; speciallärare; tidig läsinlärning; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Riishøj, Camilla och Lindoff, Josefin (2023). Ett, två, tre - alla ska mé. Effekten av den tillgängliga lärmiljön med koppling till den tidiga läsinlärningen. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Alltid redo att lyssna: : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om relationskompetensens betydelse inom SiS skolverksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Sara Andersson; [2023]
    Nyckelord :Relationskompetens; statens institutionsstyrelse; SiS; placerade barn; skolsvårigheter;

    Sammanfattning : Andersson, Sara (2023). Alltid redo att lyssna: en kvalitativ studie om lärares uppfattningar om relationskompetensens betydelse inom SiS skolverksamhet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90h p. LÄS MER

  3. 3. Att våga utmanas för att utvecklas - tolkningar, förväntningar och tillit i rektors pedagogiska ledarskap över undervisningen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Jonatan Bengtsson; Pontus Paulin Hugo; [2021-08-27]
    Nyckelord :Rektors pedagogiska ledarskap; rektor; rektorsrollen; pedagogiskt ledarskap; transformativt ledarskap; lärares autonomi; tolkning; förväntning; tillit; tillitsfulla relationer; skolpolicy; policyimplementering;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte var att undersöka rektorer och lärares tolkningar respektive lärares förväntningar på rektors pedagogiska ledarskap, samt tillit som en förutsättning för ledarskapets innehåll och karaktär. Diskrepansen mellan rektors formella befogenheter och vilken legitimitet rektor får från lärarlaget har därmed undersökts, liksom hur fokuset på rektors pedagogiska ledarskap och utvecklingen av undervisningen väcker frågor om gränsdragningen mellan rektor och lärare som två skilda professioner. LÄS MER

  4. 4. Engagemang och tillit gentemot organisation : En kvalitativ fallstudie bland tjänstemän inom SNA Europe, deras upplevelser kring engagemang och påverkande faktorer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/IHH, Företagsekonomi; Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elias Johansson; Herman Henriksson; [2020]
    Nyckelord :engagement; organizational trust; understanding; confidence; SNA Europe; global manufacturing organization; engagemang; tillit gentemot organisation; förtroende; förståelse; SNA Europe; globalt tillverkande organisation;

    Sammanfattning : Att upprätthålla ett högt engagemang bland anställda inom organisationen bör i dagens samhälle ses som en viktig förutsättning för att bibehålla effektivitet och vara konkurrenskraftiga. Tidigare forskning och egna observationer har indikerat tillit gentemot den organisation man som anställd arbetar för som en potentiell påverkande faktor till upplevt engagemang. LÄS MER

  5. 5. Barns inflytande : På vilket sätt ges barn inflytande i förskolans verksamhet?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mira Misic; Natalie Hellgren; [2020]
    Nyckelord :förskola; barn; förhållningssätt; inflytande;

    Sammanfattning : Förskolan har ett stort och viktigt uppdrag i att ge alla barn möjlighet och förutsättningar till grunden i ett livslångt lärande. Förskolan ska inbjuda till en spännande och lärorik miljö där barnen lockas och uppmuntras till att utforska och lära sig nya saker samt ta ansvar för och påverka sitt eget lärande. LÄS MER