Sökning: "förutsättningar för fysikundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden förutsättningar för fysikundervisning.

  1. 1. ”Att läsandet inte bara är en bisak när barnen är som tröttast på vilan […]” : En kvalitativ intervjustudie av pedagogers uppfattning av fysikundervisning i samverkan med barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Gina Vallberg; Ida Nyman; [2024]
    Nyckelord :children s literature; envisioning literature; phenomenography; physics education; preschool; barnlitteratur; fenomenografi; fysikundervisning; förskola; litterära föreställningsvärldar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra förskollärares uppfattningar och erfarenheter av att implementera fysikundervisning med utgångspunkt i barnlitteratur. För att synliggöra pedagogernas uppfattningar användes kvalitativa semistrukturerade intervjuer, där informanterna bestod av sju aktiva legitimerade förskollärare. LÄS MER

  2. 2. Elevers inställning till kamrathandledning med testbaserat lärande inom fysikundervisningen i högstadiet. : Utvecklingsarbete - kompletterande pedagogisk utbildning

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Eva L. Nygren; [2023]
    Nyckelord :fysikundervisning; kamrathandledning; peer instruction; testbaserat lärande;

    Sammanfattning : Syftet med utvecklingsarbetet är att på vetenskaplig grund bepröva erfarenheter genom att kritisk granska och utvärdera den egna undervisningen. Undervisningen har planerats och genomförts inom en lektionsserie i ämnet fysik som en del av den sista VFU-praktiken i kompletterande pedagogisk lärarutbildning (KPU). LÄS MER

  3. 3. Att möta barnen i deras utforskande : En enkätstudie om barns inflytande och delaktighet i fysikundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Johanna Johansson; Matilda Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Children s influence and participation; physics as an object of learning; physics teaching; prerequisites for physics teaching.; Barns inflytande och delaktighet; fysikaliskt lärandeobjekt; fysikundervisning; förutsättningar för fysikundervisning.;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute with increased knowledge about how preschool teachers can promote children's influence and participation in physics teaching. To investigate this, a web survey was sent out to preschool teachers in a medium-sized municipality in Sweden. LÄS MER

  4. 4. Lärares upplevelse av differentierad fysikundervisning i relation till digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :David Backman; [2023]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; digitalisering; digital kompetens; digitala verktyg; fysikundervisning;

    Sammanfattning : Det finns en nationell vilja både till arbete med differentierad undervisning utifrån varje elevs förutsättningar och till undervisning med digitala verktyg. Den digitala utvecklingen i samhället går snabbt och digital kompetens ses som en demokratifråga. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers uppfattningar om fysikundervisning i förskolan : En enkätstudie om hur pedagoger i en medelstor kommun i Mellansverige undervisar i ämnet fysik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Emelie Amcoff; Valdete Sejdiu Seferi; [2022]
    Nyckelord :Physic education in preschool; physics in the preschool curriculum; physical phenomena; prerequisites for physics education; the competence of educators.; Fysikundervisning i förskolan; fysik i förskolans läroplan; fysikaliska fenomen; förutsättningar för fysikundervisning; pedagogers kompetens;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how educators in preschool view teaching physics and how it is carried out together with the children. To find out about this, the study has been conducted with help of digital questionnaires where all educators in a medium-sized municipality in central Sweden have been given the opportunity to answer. LÄS MER