Sökning: "förväntan-värde teorin"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden förväntan-värde teorin.

  1. 1. Lågstadieelevers motivation i matematikämnet sett ur ett lärarperspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Ellen Åkerhag Rebecka Eriksson; [2023-06-26]
    Nyckelord :lågstadiet; matematikämnet; motivation; matematikångest; självförmåga;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka yrkesverksamma lågstadielärares uppfattningar och erfa-renheter kring lågstadieelevers motivation i matematikämnet. Motivation kopplas här till be-greppen matematikångest och självförmåga som kan ses som två viktiga faktorer för motivat-ion. LÄS MER

  2. 2. Gymnasieelevers motivation att använda GeoGebra i matematiken

    Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Viktor Nordström; [2021]
    Nyckelord :Dynamic Geometry Software; Expectancy-value theory; GeoGebra; High School Students; Motivation; Dynamisk Geometrimjukvara; Förväntan-värde teori; GeoGebra; Gymnasieelever; Motivation;

    Sammanfattning : Denna undersökning syftar till att belysa vad som motiverar gymnasieelever att använda GeoGebra i matematiken. Vidare undersöktes även eventuella skillnader i motivation, både typ och grad, hos gymnasieelever som använder GeoGebra ofta respektive sällan i matematiken. LÄS MER

  3. 3. Motivation i matematik ur ett lärarperspektiv åk 5-6

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Fredrik Ehrling; [2019]
    Nyckelord :Förväntan-värde-teori expectancy-value theory . Inre värde. Nyttovärde. Personligt värde. Kostnad. Förväntningar.;

    Sammanfattning : Matematik är ett av grundskolans kärnämnen, och matematiska kunskaper är avgörande för att människan ska klara vardagen i det moderna samhället. Elever är olika motiverade att lära sig matematik, och lärare har olika sätt att arbeta för att motivera dem. LÄS MER

  4. 4. Digitala hjälpmedel eller inte? : Gymnasieelevers åsikter om digitala hjälpmedel och hur det används i matematikundervisningen

    Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Ronny Bylund; [2019]
    Nyckelord :digital; expectancy-value; mathematics; SAMR; tools; digitala; förväntan-värde; matematik; SAMR; verktyg;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att visa hur digitala verktyg används i gymnasiet inommatematikundervisningen, både utav lärare och elever i norra Sverige. Ytterligare undersöksäven elevernas åsikter om dess användning samt om de anser att det underlättar derasinlärningsprocess kring matematik eller inte. LÄS MER

  5. 5. IKT i matematikundervisningen : Hur påverkar det elevers syn på sin motivation?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Nea Lundmark; [2018]
    Nyckelord :expectancy-value theory; Motivation; matematik; IKT; förväntan-värde teorin;

    Sammanfattning : .... LÄS MER