Sökning: "förväntning på elever"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden förväntning på elever.

  1. 1. Läxor eller inte läxor i modersmålsundervisningen? : En enkätundersökning av fyrtio lärares erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Orsolya Tokodi-Hatházy; [2023]
    Nyckelord :hemläxa; hemspråk; förväntning;

    Sammanfattning : Läroplanen innehåller ingen uttalad åsikt gällande hemläxor, trots att skolorna oftast använder detta arbetssätt. Lärare tar avstamp i läroplanen för att organisera arbetet och använder olika strategier till exempel hemläxor, för att elever ska nå sina mål. LÄS MER

  2. 2. Nationella prov i läsförståelse årskurs tre : En litteraturstudie om faktorer som påverkar elevers resultat samt provets validitet och reliabilitet som mätinstrument

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Amanda Axelsson; Amanda Eriksson; [2022]
    Nyckelord :nationella prov; provstress; provtagningsmotivation; test-taking skills; validitet; reliabilitet;

    Sammanfattning : Detta arbete belyser forskning om nationella prov i läsförståelse i årskurs tre. År 2010 infördes obligatoriska nationella prov redan i årskurs tre då svenska elever visat sjunkande resultat i internationella kunskapsmätningar. Nationella prov är de första prov med hög personlig insats elever genomför. LÄS MER

  3. 3. En aktiv pojke och en hjälpsam flicka : En studie om könsrelaterade normer för beteende för elever inom gymnasiesärskolan och grundsärskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Cecilia Persson; [2018]
    Nyckelord :Normer; elever; funktionsnedsättning; genus; gymnasiesärskola; grundsärskola; lärare; könsmaktsordning; genusordning; utvecklingsstörning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa vilka normer som finns kring hur en bra elev ska bete sig i gymnasiesärskolan och grundsärskolan och om normerna skiljer sig åt mellan könen. Frågeställningarna som jag använt lyder "Vilka beteendenormer finns det för flickor och pojkar i gymnasiesärskolan och grundsärskolan?" och "Om det finns skillnader mellan könen – hur skiljer de sig åt?" Studien utfördes på både lärare och elever från grundsärskola samt gymnasiesärskolan. LÄS MER

  4. 4. Heteronormativitet i sexualitets- och relationsundervisningen : En observationsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ylva Li Hast; [2014]
    Nyckelord :Gymnasieskola; Sexualitets- och relationsundervisning; Observation; Heteronormativitet;

    Sammanfattning : I samhället finns det en förväntning på att kvinnor och män är olika och de ska åtrå varandra, vilket kan benämnas heteronormativiten. Att följa den förväntade normen innebär att få ta del av privilegier som normbrytare saknar. LÄS MER

  5. 5. Spelar vikten någon roll? : En kvantitativ studie om lärares attityder och förväntningar till överviktiga elever i idrott och hälsa

    Master-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Linus Wallden; Jens Karlsson; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka behöriga lärare i idrott och hälsas attityder till överviktiga elever samt om det finns någon skillnad i lärarens förväntningar på normalviktiga och överviktiga elevers allmänna idrottsliga prestation. Studien bygger på enkätsvar av 70 behöriga lärare i idrott och hälsa i södra Sverige. LÄS MER