Sökning: "förväntningar på ämnet idrott"

Visar resultat 6 - 10 av 19 uppsatser innehållade orden förväntningar på ämnet idrott.

  1. 6. ”Det är väl ett sådant ämne där det kan lysa igenom lite, lite tydligare” : en kvalitativ studie om könsmönster och heteronormativitet i idrott- och hälsaundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Linette Kouru; Cecilia Olby; [2020]
    Nyckelord :Genus; könsmönster; heteronormativitet; idrott och hälsa; jämställdhet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka könsmönster och heteronormativitet i ämnet idrott och hälsa utifrån ett lärar- och elevperspektiv. Hur arbetar lärarna för att motverka könsmönster i deras idrott- och hälsaundervisning? Hur upplever gymnasieeleverna att deras idrottslärare motverkar könsmönster i deras idrott- och hälsaundervisning?   Hur kan idrottslärarna och elevernas upplevelser av könsmönster kopplas till heteronormativitet i skolämnet idrott och hälsa? Metod Denna studie genomfördes med en kvalitativ metod där öppet riktade intervjuer användes för att ta reda på hur lärare och elever upplever könsmönster och heteronormativitet i ämnet idrott och hälsa. LÄS MER

  2. 7. Den elitidrottande elevens kropp – en vän eller fiende? : En studie om elitidrottande gymnasieelevers syn på kroppen och undervisningen kring kroppsideal i ämnet specialidrott

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Maja Söderberg; Lisa Landin; [2020]
    Nyckelord :elitidrottare; kroppsideal; kroppsuppfattning; undervisning; specialidrott;

    Sammanfattning : Människan möts dagligen av påminnelser om hur kroppen bör se ut. En särskilt sårbar grupp för kroppsidealens påverkan är elitidrottande ungdomar, dels eftersom de befinner sig i en period av kroppslig förändring, dels på grund av att de möts av förväntningar från både samhället och idrottens arena gällande hur kroppen bör se ut. LÄS MER

  3. 8. Det handlar inte bara om fysisk hälsa i idrottsundervisningens innehåll : Gymnasieelevers åsikter om vad som är hälsosamt i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Martin Stenvall; [2019]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; Hälsoperspektiv; Gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Den fysiska hälsan har genom åren haft en framträdande plats i skolämnet idrott och hälsa. Anledningarna är flera, bland annat lärares problem med att förstå hälsobegreppets betydelse och hur undervisningen om hälsa ska utföras. LÄS MER

  4. 9. Va, vet ni inte hur man gör? : Nyanlända flickors upplevelser av inkludering inom idrott och hälsa - en intervjustudie

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Jesper Lundqvist; Simon Tafvelin; [2019]
    Nyckelord :didaktisk inkludering; KASAM; gymnasiet;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har antalet nyanlända elever i den svenska skolan ökat. Då ett flertal studier undersökt hur lärare inom idrott och hälsa arbetar för att inkludera nyanlända elever syftade denna studie till att undersöka hur nyanlända flickor upplever didaktisk inkludering inom ämnet idrott och hälsa. LÄS MER

  5. 10. Mindre och mindre tänker jag på att det är olika kön på eleverna : en kvalitativ studie om normkritisk undervisning i ämnet idrott och hälsa

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Gabriel Özkan; Felicia Rydstedt; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att, med utgångspunkt i ett genusteoretiskt perspektiv, öka kunskapen om normkritisk undervisning i ämnet idrott och hälsa. Studiens frågeställningar är -          Vad har genusmedvetna lärare för erfarenheter av och förhållningssätt till normkritisk undervisning? -          Hur arbetar de i praktiken? Metod Vi har utfört kvalitativa intervjuer genomförda med fyra olika lärare i ämnet idrott och hälsa från fyra olika skolor undervisande i olika årskurser. LÄS MER