Sökning: "förväntningar på kursen"

Visar resultat 6 - 10 av 28 uppsatser innehållade orden förväntningar på kursen.

  1. 6. Gymnasieelevers uppfattning avkursplanen och deras slutbetyg i Biologi 1 : En kvantitativ undersökning av elevers uppfattning av syfte ochcentralt innehåll i relation till slutbetyg.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Michelle Undseth; [2021]
    Nyckelord :Kunskapskrav; styrdokument; studenter; förväntningar; självskattning;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att elevers förväntningar på hur de ska prestera i studier till stor del leder till att de presterar på den ungefärliga nivån som de förutspått sig att prestera. Det saknas dock studier kring hur elevers uppfattning kring syftet i ämnesplanen och det centrala innehållet i kursplanen påverkar elevernas betyg. LÄS MER

  2. 7. En bättre version av mig själv : En intervjustudie om upplevelser av självledarskap

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sara Larsson; [2020]
    Nyckelord :självledarskap; personlig utveckling; livsförändring; konsumism; biografiskt lärande;

    Sammanfattning : Den klassiska ansvarsfördelningen i organisationer decentraliseras i takt med att arbetsmarknaden hårdnar. Det har skapat ett ökat behov av ansvarstagande medarbetare. Individen pressas också av kapitalistiska krafter till identitetsbyggande konsumtion på grund av en framväxande individualism. LÄS MER

  3. 8. Problemskapande beteende i skolan : En litteraturstudie som synliggör strategier och metoder för bemötandet av elever med problemskapande beteende

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Järvenpää; Maria Lagnebratt; [2018]
    Nyckelord :problemskapande beteende; lågaffektivt bemötande; systemteori; specialpedagogik; elevbemötande;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka metoder och strategier att tillämpa i bemötandet och hanteringen av elever med problemskapande beteende. Vi ville främst titta på metoder och åtgärder utifrån de specialpedagogiska perspektiv som presenteras i kursen specialpedagogik på 5 hp vid Uppsala universitet. LÄS MER

  4. 9. Elevers förväntningar på teknikprogrammet : Hur eleverna hanterar övergången från grundskolan till teknikprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Daniel Ståhl; [2018]
    Nyckelord :Upper secondary school; technical program; expectation; motivation; Gymnasieskola; teknikprogrammet; förväntningar; motivation; teknik;

    Sammanfattning : I dagens gymnasieskola möter elever ofta en utbildning som de inte riktig har förväntat sig. Det ställer krav på utbildaren att hjälpa eleven framåt när eleven upplever att utbildningen inte motsvarar förväntan. Därmed behövs en tydlig dialog där skolan kan förklara utbildningens innehåll, syfte och upplägg. LÄS MER

  5. 10. Historieundervisning i motvind:Ett försök till konkretisering av hjärnforskningens rön om motivation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fredrik Persson; [2018]
    Nyckelord :historia; motivation; hjärnforskning; neurovetenskap; kognitionsvetenskap; historiedidaktik; fenomenologi;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att undersöka möjligheten att konkretisera hjärnforskningens rön i förhållande till historiedidaktiken för att finna sätt att öka elevers motivation inför historieämnet. En genomgång av relevant forskning om motivation, historiedidaktik samt neuro- och kognitionsvetenskap kopplad till pedagogik, det senare en del av hjärnforskningen, visar på betydande överlappning vad gäller metodiska rekommendationer. LÄS MER