Sökning: "förväntningar på män i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden förväntningar på män i förskolan.

  1. 1. “Ska man jobba som man inom förskolan så är det bara att lära sig att hantera det” : En kvalitativ intervjustudie om manliga pedagogersupplevelser av sin roll samt position i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Hedlund; Elin Viklund; [2022]
    Nyckelord :manliga pedagoger; roll; position; förväntningar; hegemonisk maskulinitet; underordnade män; hierarkiska strukturer; normer;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt manliga pedagogers roll och position i förskolans verksamhet. Vi har utifrån männens perspektiv undersökt vad männen förväntas bidra med i arbetslaget och i barngruppen. Vi har genomfört en kvalitativ studie där vi intervjuat sju manliga förskollärare som arbetar i tre olika kommuner i Sverige. LÄS MER

  2. 2. Manliga förskollärare eller män som är förskollärare? : En studie om förväntningar och föreställningar på manliga förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Fredrik Rohdin; Tim Bergman; [2019]
    Nyckelord :förebilder; föreställningar; förskola; förväntningar; kollegor; manliga förskollärare; manlighet; kollegor.;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att utifrån ett kvantitativt och kvalitativt perspektiv synliggöra jämställdhet på förskolan med specifikt fokus på manliga förskollärare som förebilder och pedagoger i förskolans verksamhet. Som metod har det i arbetet använts kvalitativa intervjuer av tre manliga förskollärare. LÄS MER

  3. 3. "Då är det ju bra att ha en manlig arbetskamrat" : En kvalitativ studie med kvinnliga pedagoger om förväntningar på, och föreställningar om, män i förskolans verksamhet utifrån ett genusteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johan Yttergren; [2019]
    Nyckelord :förväntningar; genussystem; hierarkisk ordning; isärhållande; män i förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med en ökad förståelse för vad män uppfattas bidra med i arbetet med barnen och i arbetslaget, och därigenom synliggöra normer om män i förskolan. Studien är kvalitativ och utfördes genom att intervjua fem kvinnliga förskollärare och två kvinnliga barnskötare från sex förskolor, varav fem kommunala och en privat förskola, i mellersta Sverige. LÄS MER

  4. 4. "Ska vi kicka fotboll, fröken?" : En kvalitativ studie av barns föreställningar och förväntningar på pedagoger och därav      genusskapande i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ida Jonsson; [2018]
    Nyckelord :gender; children; masculinity; genus; genusmönster; positioner; maskulinitet; barn; hierarkisk genusordning; jämställdhet;

    Sammanfattning : "Should we kick football, miss?" - A qualitative study of children´s perceptions and expectations in preschool staff and thereof their gender creation in preschool.  Det övergripande syftet med den här studien är att i förskolläraryrket, vilket är dominerat av kvinnor, få en inblick i hur barn upplever skillnader på manliga och kvinnliga pedagogers sätt att initiera aktiviteter i förskolan och därav hur genus kan skapas genom lek och aktivitet. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers bemötande : Med fokus på genus i ett kvinnodominerat yrke.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linnéa Andersson; Felicia Byhlin; Karin Haglund; [2017]
    Nyckelord :genus; förskola; män; pedagoger; bemötande; jämställdhet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att få reda på om det är någon skillnad i hur manliga respektive kvinnliga pedagoger bemöter flickor och pojkar i verksamheten. Metod: Den här studien baseras på två kvantitativa verktyg, enkät och observationsschema. LÄS MER