Sökning: "förväntningar på speciallärare"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden förväntningar på speciallärare.

  1. 1. Ett pussel av förväntningar. En studie om hur lärares och speciallärares samverkan kring gemensamma elever kan förstås ur ett historiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Susanne Westin; [2023-06-15]
    Nyckelord :Speciallärare; specialpedagogik; matematiksvårigheter; läroplanshistoria; specialpedagogisk historia;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens övergripande mål är att skapa en ökad förståelse för speciallärares och lärares gemensamma arbete kring elever i matematiksvårigheter samt hur de förväntningar som finns på ett sådant arbete har formats över tid. Teori: I denna studie används det specialpedagogiska dilemmaperspektivet för att tolka diskussionen om de förväntningar som finns på speciallärare och lärare. LÄS MER

  2. 2. Matematikångest och matematisk självförmåga: En småskalig kvalitativ studie om gynnsamma faktorer i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Karin Larsson; Anna Lärk; [2023]
    Nyckelord :Främjande faktorer; Matematisk självförmåga; Matematikundervisning; Matematikångest; Self-efficacy;

    Sammanfattning : Matematik är ett ämne som många elever uppfattar som svårt och som hos många väcker negativa känslor. Detta kan resultera i låg matematisk självförmåga (tilltro till sin matematiska förmåga) och matematikångest. LÄS MER

  3. 3. Två olika uppdrag men ett gemensamt mål : En kvalitativ studie om samarbetet mellan speciallärare och elevhandledare i den anpassade grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Hanna Sandgren; Lena Burman; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; intellektuell funktionsnedsättning; speciallärare; elevhandledare; samarbete;

    Sammanfattning : I den anpassade grundskolan samverkar speciallärare och elevhandledare tätt tillsammans i verksamhetens undervisning. Ett samarbete där två yrkesprofessioner med otroligt olika bakgrund har ett gemensamt uppdrag och mål, att stötta eleverna till bästa möjliga utveckling och lärande. LÄS MER

  4. 4. Ökad delaktighet i klassrummet med assisterande teknik för elever i läs- och skrivsvårigheter. Vad förväntas av speciallärare?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nina Henriksson; Sara Höijer; [2023]
    Nyckelord :Assisterande teknik; delaktighet; läs- och skrivsvårigheter; speciallärare;

    Sammanfattning : Att lära sig läsa och skriva är en demokratisk rättighet som ger oss möjlighet att kunna ta del av och påverka det samhälle vi lever i. Att inte kunna läsa och skriva innebär svårigheter att få tillgång till information och att göra sin röst hörd: det begränsar människors möjlighet att delta i samhället. LÄS MER

  5. 5. "Det finns ingen vanlig dag hos oss" : en kvalitativ studie om speciallärares uppfattningar och perspektiv på sitt uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Martina Cvilak Acevedo; Matilda Norman Hedlund; [2023]
    Nyckelord :Speciallärare; uppdrag; erfarenhet; perspektiv; tematisk analys;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna kvalitativa studie var att få en fördjupad förståelse av de uppfattningar och perspektiv som yrkesverksamma speciallärare har kring sitt uppdrag. För att besvara våra frågeställningar har vi använt oss av en kvalitativ metod i form av halvstrukturerade intervjuer med åtta verksamma speciallärare som arbetar på fyra olika skolor i Stockholmsområdet. LÄS MER