Sökning: "förvärvad hjärnskada barn"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden förvärvad hjärnskada barn.

  1. 1. En kartläggning och beskrivning av arbetsterapeutiska interventioner för barn och unga vid förvärvad hjärnskada.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Natalie Ahlén Rashid; Daniel Burda; [2022]
    Nyckelord :Arbetsterapi; pediatrik; barndom; FHS; stroke; rehabilitering; aktivitetsfokus; effekt; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Konsekvenserna av en förvärvad hjärnskada (FHS) ser olika ut, men innebär ofta en komplex sammansättning av symtom som kräver omfattande, individanpassad, rehabilitering. En brist på interventionsforskning och evidensbaserad kunskap kan ses inom arbetsterapi för barn och unga med FHS. LÄS MER

  2. 2. FÖRESTÄLLNINGAR OM EN VÅRDKEDJA

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Yvonne Witzöe; [2016-11-07]
    Nyckelord :Vårdkedja;

    Sammanfattning : I media rapporteras återkommande om bilden av en bristande vårdkedja där patienter, barn och andra närstående blir lidande på grund av bristerna mellan och inom samhällets välfärds-organisationer. Patienter rapporteras ”falla mellan stolarna” och riskerar att inte få sina behov av vård och omsorg tillgodosedda. LÄS MER

  3. 3. Förvärvad hjärnskada i tonåren – kognitiva svårigheter och konsekvenser i vardagen : - en litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskap och medicin

    Författare :Anette Liljegren; [2013]
    Nyckelord :Arbetsterapi; Hjärnskada; Kognition; Ungdomar; Dagliga livets aktiviteter .;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att drabbas av förvärvad hjärnskada och kognitiva svårigheter i tonåren påverkar delaktighet och aktivitetsutförande inom flera livsområden. Att som arbetsterapeut arbeta med ungdomar med kognitiva svårigheter kräver tålamod och energi. LÄS MER

  4. 4. Barn och unga med förvärvade hjärnskador : föräldrasamverkan kring stödinsatser i skolan

    M1-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Sabina Edin; Cecilia Hansson; [2011]
    Nyckelord :förvärvad hjärnskada; aquired brain injury; barn; föräldrasamverkan; stödinsatser;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna uppsats var att undersöka och belysa hur föräldrar till barn och unga med förvärvade hjärnskador i grundskole- samt gymnasieålderåldern, upplever samverkan mellan hemmet och skolan samt skolans stödinsatser. Vi har använt oss av flera metoder i studien genom tillämpning av triangulering med intervjuer, enkäter och skriftliga källor. LÄS MER

  5. 5. Bedömning av prosodisk förmåga hos vuxna med förvärvad hjärnskada.

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Simon Sundström; Patrik Åhlund; [2010]
    Nyckelord :Prosody; acquired brain injury; prosodic ability; language ability; assessment procedure; logopedi; prosodi; förvärvad hjärnskada; prosodisk förmåga; språkförmåga; bedömning;

    Sammanfattning : Prosody is the melody and rhythm of speech and language. Prosodic ability is of great importance for communication, and has been shown to be affected in adults with acquired brain injury. Studies have shown that Swedish children with specific language impairment have prosodic  difficulties to a greater extent than e.g. LÄS MER