Sökning: "f 21"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden f 21.

  1. 1. Jämförelse av hållbarhets- och miljöaspekter av trä- och betonghusbyggande

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för bygg- och miljöteknologi; Lunds universitet/Byggproduktion

    Författare :Masih Afzali; Savo Sleman; [2023]
    Nyckelord :LCA; Hållbarhet; KL-trä; Miljövänlig betong; Trä - kolsänka; Förnybar material; miljöpåverkan; Koldioxidutsläpp; Hållbar transport; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Environmentally friendly and sustainable construction is an increasingly important matter worldwide and in Sweden. The growing population, coupled with rising demands for living standards, has led to a greater use of materials and goods, resulting in increased environmental problems. LÄS MER

  2. 2. Developing a portable, customizable, single-channel EEG device for homecare and validating it against a commercial EEG device

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Máté Károly Tóth; [2023]
    Nyckelord :Electroencephalography EEG ; Portable EEG; Single-channel EEG; Commercial EEG; Brain-machine interface; Prototype development; Elektroencefalografi EEG ; Bärbar EEG; Enkanaligt EEG; Kommersiellt EEG; Hjärna-maskin-gränssnitt; Prototyputveckling;

    Sammanfattning : There are several commercial electroencephalography (EEG) devices on the market; however, affordable devices are not versatile for diverse research applications. The purpose of this project was to investigate how to develop a low-cost, portable, single-channel EEG system for a research institute that could be used for neurofeedback-related applications in homecare. LÄS MER

  3. 3. Lärarens arbete kring högläsning : Hur lärarna didaktiskt organiserar sin undervisning kring högläsning inom F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emelie Hedberg; Malin Paulsson; Martina Mravljov Iversen; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; ordförråd; läsförståelse;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur läraren arbetar med högläsningen, där syftet var attta reda på hur lärare organiserar sin undervisning kring högläsning samt hurhögläsningen påverkar elevernas läsförståelse. Frågeställningen i studienvar: hur organiserar lärare i årskurs F–3 sin undervisning inom högläsning?För att ta reda på frågeställningen genomfördes en kvantitativ studie där enwebbenkät användes. LÄS MER

  4. 4. Användning av digitala verktyg : En enkätstudie om användningen av digitala verktyg i F-3 i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Signe Rosberg; Emma Schultz; [2023]
    Nyckelord :digital kompetens; digitala verktyg; lågstadiet F-3; läs- och skrivutveckling; svenskundervisning; TPACK;

    Sammanfattning : Digitaliseringen har en stor inverkan på samhället och skolan. Det medför högre krav på undervisningen och dagens lärare har ett ansvar för att organisera och genomföra utbildningen för att främja elevernas kunskapsutveckling. LÄS MER

  5. 5. Klimatundervisning i skolans tidiga år för miljövänliga attityder och beteenden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Matilda Forss; Li Friberg; [2022]
    Nyckelord :Klimatförändringar; Klimatundervisning; Klimatångest; Miljövänliga attityder; Skolans tidiga år;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att undersöka hur klimatundervisning i skolans tidiga år kan utformas för att bidra till miljövänliga attityder och beteenden i klimatundervisning. Arbetet behandlar även hur lärare kan minska klimatångest hos elever i klimatundervisning. LÄS MER