Sökning: "facebook feminism"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden facebook feminism.

  1. 1. “Metoo is a terror organization..” A Critical Study of how Testimonial Injustice Operates in Danish Facebook Discourses

    Master-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Simone Melbye Larsen; [2022]
    Nyckelord :Denmark; Facebook discourse; sexism; ideology; #MeToo; credibility; testimonial injustice; feminism; the nature of women.; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to examine online sexism as a phenomenon on Danish news media platforms on Facebook. Research have shown a transgression of gendered violence online that is often produced on social media. Studies concerning Danish discourses and sexism is approached to give an understanding of the extent of online sexism. LÄS MER

  2. 2. Satans lakejer : En teoretisk positionering av det Satanistiska Samfundet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Lars Lindmark; [2022]
    Nyckelord :Satanism; Satanic Feminism; Modern Satanism; Political Satanism; The ”Other”;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to provide theoretical positioning for the Satanist Society (Det Satanistiska Samfundet), a religious community by Swedish law whose practice includes political Satanism. The study is also a comparative approach that compares the discourse of the Satanist Society with its American model The Satanic Temple. LÄS MER

  3. 3. Kvinnor – investera mera! : En kvantitativ studie om hur aktier och privatekonomi utspelar sig på Facebook

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Evelina Berglund; Isabelle Brandt; [2021]
    Nyckelord :Separatism; online communities; facebookgrupper; aktier; privatekonomi; feminism; social marginalisering; praxisgemenskap;

    Sammanfattning : Problemformulering och Syfte: Ämnet som huvudsakligen har undersökts i studien är kommunikation i online communities, digitala grupper på internet. Problemet som vi stött på och avgränsade oss till under detta ämne var sexism inom digital kommunikation. LÄS MER

  4. 4. The door's open, but the ride ain't free : En studie av den stereotypa ensamresenären och hur resande kvinnor förhåller sig till det narrativet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Johanna Wester; [2021]
    Nyckelord :etnologi; resenäring; turism; narrativ; berättelse; genus; kön; makt; bild; film; feminism; reklam;

    Sammanfattning : This ethnological bachelor level essay investigates how the travel and film industry portrays women travelling alone, and the possible effect that portrayal has on women who might be prone to do just that. My thesis is that some established truths are hinted at when it comes to both travel advertising and Western popular culture, such as the classical vagabond being a man. LÄS MER

  5. 5. Den kvinnliga entreprenören : En kvantitativ innehållsanalys av Mincs sociala medier

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Linda Johansson; Annie Hult; [2021]
    Nyckelord :entrepreneur; female entrepreneur; startup; Minc; feminism; social construction; construction of gender; representation; stereotypes; intersectionality; male entrepreneur; entreprenör; kvinnlig entreprenör; startup; Minc; feminism; sociala konstruktioner; könskonstruktioner; representation; stereotyper; intersektionalitet; manlig entreprenör;

    Sammanfattning : I denna studie studerar vi hur kvinnor som är entreprenörer gestaltas på Minc Startup House sociala medier, mer specifikt deras LinkedIn, Facebook och Instagram. En kvantitativ innehållsanalys har gjorts på inlägg som publicerats under ett års tid. Vi har studerat resultatet med hjälp av teorin om sociala konstruktioner som huvudteori. LÄS MER