Sökning: "facebook yttrandefrihet"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden facebook yttrandefrihet.
1. Undanhåller jag det jag egentligen tycker? : En kvantitativ studie om individers grundläggande värderingar och upplevd yttrandefrihet i olika sociala sammanhang
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om individens grundläggande värderingar påverkade individens begränsningar i yttrandefriheten. För att redovisa grundläggande värderingar utgår studien från Schwartz teoretiska ramverk. De värderingar som undersöktes var konservativ och öppenhet till förändring. LÄS MER
2. Till mitt försvar - En studie om försvarlighetsbedömningar vid förtal på sociala medier
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Denna uppsats ämnar undersöka, analysera och diskutera försvarlighetsbedömningar vid förtal enligt brottsbalken. Uppsatsen söker svaret på hur bedömningen går till samt hur den bör gå till. Undersökningen är begränsad till att omfatta förtal begångna på sociala medier då någon blivit utpekad som brottsling. LÄS MER
3. Stop spreading the news! : How disinformation spreads on social media and what politicians are doing about it
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Following the rise of social media, the world has found itself in a hyperconnected state. Through the press of a button, it is today possible to reach every corner of the world. This has brought opportunities for freedom and liberation, but in the past years it has also become a danger for these ideas. LÄS MER
4. Sociala medier, en mänsklig rättighet? : En studie på Ugandas införande av OTT-skatten och dess förenlighet med yttrandefriheten.
Master-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionenSammanfattning : Is social media a human right? The first of July 2018 the Ugandan government implemented a new tax on social media, called “Over-The-Top” tax which includes over 60 social media platforms. The tax needs to be paid before entering the social media platforms such as Facebook, Instagram, LinkedIn and Whatsapp. LÄS MER
5. 466 dagar av kriskommunikation och kulturdebatt : En kritisk diskursanalys av Bokmässans kriskommunikation 2016 & 2017
Kandidat-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Denna uppsats utgörs av en fallstudie som undersöker hur Bokmässan har kommunicerat externt via pressmeddelanden, Facebook-inlägg och debattartiklar under krisen som utspelade sig från april 2016 till november 2017. När det blev allmänt känt att den högerextrema tidningen Nya tider skulle delta i mässan uppstod en stor debatt i svenska medier. LÄS MER