Sökning: "facktexter"
Hittade 5 uppsatser innehållade ordet facktexter.
1. Litterära skolskildringar. En diskursteoretisk analys av två romaner.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Bakgrund: Det diskursteoretiska perspektivet har tidigare använts inom både den sociologiska och didaktiska forskningstraditionen för att exempelvis analysera könsroller och heteronormativitet i skönlitteratur och skoldiskurser i facktexter. Inom dessa forskningsområden har det inte tidigare genomförts studier som syftar till att studera hur skoldiskurser konstrueras i skönlitterära skildringar. LÄS MER
2. Maskinöversättning – bra eller dåligt?
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerSammanfattning : En studie om typiska fel och begriplighet hos två automatiska översättningsverktyg: Google Translate och Systran.... LÄS MER
3. Maskinöversättning: kan den producera begripliga översättningar?
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Uppsatsen undersöker möjligheten att producera översättningar av godtagbar kvalitet från engelska till svenska med hjälp av två automatiska maskinöversättningsprogram. Trots att forskning bedrivits i flera decennier har man inte lyckats framställa ett automatiskt översättningssystem som kan prestera lika bra som mänskliga översättare. LÄS MER
4. Normer – finns de? Om översättning av en miljöpolitisk text från 1990-talet med fokus på översättningsnormer och olika problemområden
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka vilka problem man som översättare av ”miljötexter” kan ställas inför, och dessa problem diskuteras utifrån bl.a. Chestermans och Tourys systemteorier om normer för översättning och ett resonemang kring översättning av LSP-texter. LÄS MER
5. Barns läsning av facktexter. En studie av skolbibliotekariers och pedagogers syn på barns läsning och förståelse av facktexter.
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / BibliotekshögskolanSammanfattning : The aim of this Masters thesis is to analyse school librarians and teachers perspective of childrens reading and reading progress, the impact of informational texts on childrens reading and how school librarians and teachers work/teach to improve their students understanding of informational texts. We also intend to study what consequences school librarians and teachers believe that childrens reduced understanding of informational texts can have in the long run and how this could be improved. LÄS MER