Sökning: "fairtrade kaffe"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden fairtrade kaffe.

  1. 1. Kan miljömärkningar bidra till ett jordbruk inomplanetära gränser med en grundläggandelevnadsstandard?

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekoteknik- och hållbart byggande

    Författare :Elvira Drotz; [2021]
    Nyckelord :Environmental labels; Planetary boundaries; Doughnut economics; Agriculture; Sustainable development; Miljömärkningar; Planetära gränser; Donutekonomi; Jordbruk; Hållbar utveckling;

    Sammanfattning : The production of food has increased over time due to modern agriculture methods. However, thisincrease has partly occurred at the expense of environmental and human health. LÄS MER

  2. 2. Produktbeskrivningar och betalningsvilja : En kvantitativ studie om hur sensoriska och miljömärkta produktbeskrivningar påverkar konsumentens betalningsvilja

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Agnes Högberg; Rebecka Svensk; [2021]
    Nyckelord :Sensory descriptions; Sensory attributes; Eco-labeled; Fairtrade; Ecological; Willingness to pay; Sensoriska produktbeskrivningar; Sensoriska attribut; Miljömärkt; Fairtrade; Ekologisk; Betalningsvilja;

    Sammanfattning : Syfte: Produktbeskrivningar kan kommunicera de fördelaktiga egenskaper som en vara medför, vilket kan få produkten att skilja sig från mängden. Under de senaste decennierna har det skapats ett ökat intresse för både sensoriska och miljömärkta produktbeskrivningar och för företag blir det allt viktigare att lyckas identifiera vilka faktorer som påverkar betalningsviljan hos konsumenter. LÄS MER

  3. 3. The price of knowledge : Förhållandet mellan konsumentkunskap och etisk konsumtion

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Victor Paulsson; Filip Wiklander Eriksson; [2017]
    Nyckelord :Consumer knowledge; Willingness to pay; ethical labelling; fairtrade; Konsumentkunskap; betalningsvilja; etisk märkning; fairtrade;

    Sammanfattning : Syfte: Vår studie tar avstamp i det som tidigare forskning beskrivit som ett gap mellan konsumenters attityd och beteende till etisk konsumtion. Utifrån en efterfråga om ytterligare kartläggning och en upplevd avsaknad av studier som undersöker betydelsen av kunskap för betalningsvilja och konsumtion till fairtrade-produkter har vi därför formulerat följande syfte: "Syftet med studien är att få djupare förståelse för förhållandet mellan konsumenters kunskap om etisk märkning och deras konsumtion samt betalningsvilja för etiskt märkta-produkter. LÄS MER

  4. 4. KRAV- och Fairtrade-certifierat kaffe : En studie om konsumenters attityd till och köpbeslut gällande ekologiskt och etiskt kaffe

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Cecilia Hermanson; Terese Olsson; [2014]
    Nyckelord :Sustainability; attitude; buying decision; consuments; certified coffee;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this study is to investigate whether there is a correlation between attitude andbuying decisions of consumers regarding certified coffee. The study will examine whether marketsurveys measuring consumer’s attitudes, is a good method for predicting a purchasing decisionsregarding certified coffee. LÄS MER

  5. 5. Certifierat kaffe : - ett hållbart alternativ?

    Kandidat-uppsats, KTH/Industriell produktion

    Författare :Roberto Angius; Carl Philip Leissner; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Kaffe är den näst största handelsvaran som finns och dricks i hela världen. I Sverige dricks det väldigt mycket kaffe per person och det är även ett land där medvetenheten när det gäller hållbarhet växer väldigt mycket. Då människors medvetenhet har ökat har även krav ställts på tillverkarna. LÄS MER