Sökning: "fakta förståElse färdighet förtrogenhet"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden fakta förståElse färdighet förtrogenhet.

  1. 1. "Ni är de smartaste äventyrarna" : En analys av de pedagogiska idéerna i dataspelen Kalle kunskap & Äventyrarna utifrån Lpo94

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Nina Malmelöv; [2023]
    Nyckelord :Läroplanskoder; Utbildningshistoria; Lpo94; Pedagogisk idé; Dataspel som läromedel; Speldesign; Spelelement;

    Sammanfattning : De pedagogiska dataspelen Kalle kunskap och Äventyrarna, producerade under början på 2000-talet har undersökts genom en utbildningshistorisk studie i syfte att bidra med förståelse om hur kunskap och lärande tar sig i uttryck i dataspelen. För att uppfylla syftet med studien har tre huvudsakliga inriktningar styrt studien. LÄS MER

  2. 2. En resa genom kunskapsvärldar : En intervjustudie om SO-lärares beskrivningar av kunskap i relation till läroplanens formulerade kunskapsformer

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Marcus Danielsson; [2021]
    Nyckelord :Lärare; kunskapssyn; kunskapsformer; bedömning; undervisning; planering; läroplan;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att öka kunskapen om SO-lärares (samhällsorienterande ämnena) beskrivningarav kunskap och att undersöka hur dessa relaterar till läroplanens utvidgade kunskapsbegrepp, vilketuttrycks som att kunskapsformerna fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet ska förutsätta varandraoch balanseras i undervisningen. Kunskapsbegreppet har en lång historik inom filosofin men är relativtoutforskat i didaktiska sammanhang, vilket kan te sig motsägelsefullt. LÄS MER

  3. 3. 4 234 frågor och inga svar : En kvantitativ undersökning av vilken kunskapsform som erbjuds i arbetsuppgifterna i elva samhällskunskapsböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Teodor Larsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I den kvantitativa studien undersöks vilka kunskapsformer som elever erbjuds att utveckla i läroböcker i samhällskunskap på gymnasiet. De kunskapsformer som används som analysmodell i uppsatsen är Skolverkets fyra f: fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet, detta utgör även uppsatsens teori. LÄS MER

  4. 4. Skala som undervisningsinnehåll i matematik och teknik : lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Carina Rickfält; [2018]
    Nyckelord :Integrated teaching; scale; technology; mathematics; Ämnesintegrering; skala; teknik; matematik;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur lärare arbetar med undervisningsinnehållet skala och deras syn på ämnesintegrering mellan teknik och matematikämnet i svensk grundskola 2017. Studien fokuserar på skala i betydelsen storleksförhållande, men omfattar även till viss del andra betydelser som kan anses vara av vikt för ämnesintegrerande arbete. LÄS MER

  5. 5. Vilka kunskapssyner präglar lärares undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Michelle Karlbrand; Johan Stigendal; [2016]
    Nyckelord :Kunskapssyn; Summativ; Formativ; Lärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att försöka få en förståelse för vilka kunskapssyner lärare har och om de känner att det speglas i deras undervisning. Anledningen till att vi valde att rikta in oss på detta ämne var att vi är nyfikna på vilka kunskapssyner lärare har. Vi har då valt att intervjua fem lärare till vår undersökning. LÄS MER