Sökning: "fakta om demokrati"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden fakta om demokrati.

  1. 1. Från elev till medborgare : En läromedelsanalys av hur demokratiuppdraget framställs i läromedel för samhällskunskapsämnet åk 4–6

    Master-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Olivia Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :Textbooks; Citizenship Education; civics; grades 4–6; Läromedel; demokratiuppdraget; samhällskunskap; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Students should be given the opportunity to learn about, through, and for democracy in order to be able to act in the present and the future. In the subject of social studies, students should be given the opportunity to develop factual knowledge about democracy, and this should be done through democratic methods. LÄS MER

  2. 2. Var skapas utrymme för diskussion om hållbar utveckling? : En textanalys av läromedel för lågstadiets NO-undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linnea Bergmark; Tove Persson; [2020]
    Nyckelord :hållbar utveckling; miljöengagemang; pragmatisk diskursanalys; läromedelsanalys; didaktik; NO-läromedel;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras två NO-läromedel för årskurs 1–3 genom en pragmatisk diskursanalys. Syftet med studien är att undersöka hur miljöengagemang och hållbar utveckling framställs i läromedlen och även att se över vilka explicita och implicita värderingar som kan urskiljas med avseende till ämnet. LÄS MER

  3. 3. Kan vi prata om demokrati? : En studie av demokrati- och medborgarideal i skolans styr- och läromedel för gymnasiet

    Master-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ulf Liljegren; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : En studie av demokrati- och medborgarideal av gymnasieskolans ämnesplan för Samhällskunskap 1 och läromedel för Samhällskunskap 1. Studien visar att demokratiundervisningen inte behandlar de tre dominerande demokratiidealen valdemokrati, deltagardemokrati och samtalsdemokrati som sammanhållna ideal i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Nationalsocialismen i fem läroböcker i historia för gymnasiet : En pedagogisk textanalys av stoffurval, stil och förklaringar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Love Bruun; [2018]
    Nyckelord :pedagogik; nationalsocialism; nazism; antisemitism; historieläroböcker; textanalys;

    Sammanfattning : Denna examensuppsats behandlar ämnet nationalsocialism i svenska läroböcker inom historieämnet för gymnasieskolan. Enligt min erfarenhet används läroböcker i stor utsträckning i historieundervisningen. Skolan har ett uppdrag att fostra demokratiska samhällsmedborgare. LÄS MER

  5. 5. Att göra en analys : Elevers uppfattningar om uppgiften att göra en jämförande analys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Malin Berge Birath; [2018]
    Nyckelord :Samhällskunskap; samhällskunskapsämnets didaktik; jämförande analys; analytisk kompetens; fenomenografi; variationsteori; kritiska aspekter;

    Sammanfattning : Studien söker att besvara frågan vad elever gör när de ombeds att göra en jämförande analys. I studien används fenomenografisk analys för att kategorisera en elevgrupps uppfattningar om vad de förväntas göra när de gör en jämförande analys. LÄS MER