Sökning: "fakta till film"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden fakta till film.

  1. 1. Spelfilmens påverkan på gymnasieelevers historiefilmslitteracitet : En kvalitativ undersökning om historiebruket i spelfilmen 300

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sofia Widerström; [2022]
    Nyckelord :use of history; history didactics; Karlsson’s typology of use of history; upper secondary school; efferent and aesthetic reading; historical film literacy; historiebruk; historiedidaktik; gymnasieskola; Karlssons historiebrukstypologi; efferent och estetisk läsning; historiefilmslitteracitet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to explore how upper secondary school students relate to popularhistorical stories conveyed via Hollywood films, if they can identify and relate critically to the use of history used in feature films and how it affects their history film literacy. That students gain an understanding that history is used and in what ways it can be used is a fundamental factor within the subject of history. LÄS MER

  2. 2. Nattmaran

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Jennifer Laében-Rosén; [2020]
    Nyckelord :sleep paralysis; x for change; 3D animation; video installation; sömnparalys; x for change; 3D animation; filminstallation;

    Sammanfattning : Genom spatial närvaro i en experimentell medieteknisk filminstallation siktar arbetet på att ge kännedom om det naturliga fenomenet sömnparalys (SP). Det här görs genom en medieteknisk undersökning som blandar mytologi, som tros ha uppstått på grund utav SP, med verkliga fakta om SP. LÄS MER

  3. 3. "Jag lär mig men det är barnsligt" : Perspektiv på möjligheter och hinder för skrivlärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Anna-Karin Sandström; [2018]
    Nyckelord :Teaching writing; learning writing; sociocultural perspective; artefacts; zone of proximal development; scaffolding; possibilities; difficulties; Skrivundervisning; skrivlärande; sociokulturellt perspektiv; artefakter; proximala utvecklingsszonen; stöttning; möjligheter; hinder;

    Sammanfattning : The aim of this study was to investigate how four third grade pupils, who are in need of extra support in their development in writing, and their teacher describe the conditions of the teaching organization when writing factual text. The empirical material consisted of transcripts of interviews with teacher and students, supported by field notes of observations and video observations. LÄS MER

  4. 4. Från trista fakta till engagerande film : En adaptionsstudie av filmen The Big Short (2015)

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Marcus Ström; Richard Bengtsson; [2018]
    Nyckelord :The Big Short; Finanskrisen; fakta till film; montage; metaforer; kändisar; privatpersoner; faktabaserad information;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur The Big Short (2015) har gestaltat, förenklat och gjort informationen om år 2008 finanskrisen mer förståelig för tittarna, ge-nom olika uttrycksmedel. Uttrycksmedlen som har utforskats är bland annat: metaforer, icke-diegetisk berättande, homodiegetisk berättare, berättarröst och montage. LÄS MER

  5. 5. Att regissera barn

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för film och media

    Författare :Eriksson Maria; [2017]
    Nyckelord :Regi; barnregi; film; filmkonst; personinstruktion; regissör; barnskådespelare; kortfilm.;

    Sammanfattning : I masteruppsatsen "Att regissera barn" skriver filmregissören Maria Eriksson om vad det innebär att som regissör arbeta med barn i film. Med utgångspunkt i erfarenheterna från arbetet med kortfilmen "Skolstartssorg" för hon i uppsatsen dialog med bland andra regissören Suzanne Osten, barnfilmsnestorn Catti Edfeldt och skådespelaren Maria Johansson. LÄS MER