Sökning: "faktaböcker"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade ordet faktaböcker.

  1. 1. Vatten i faktaböcker : Kemiundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Anna Rivest; [2024]
    Nyckelord :Non-fiction book; water; chemistry; naming; preschool.; Faktabok; vatten; kemi; namngivning; förskola.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att göra en innehållsanalys av faktaböcker för barn sombeskriver vatten ur ett kemiskt perspektiv med fokus på vad faktaböckerna kanbidra med i förskolans kemiundervisning. Ett ämnesdidaktiskt tillvägagångssätthar använts där namngivning och sambandsintresse varit i fokus. LÄS MER

  2. 2. Hur gestaltas och beskrivs människokroppen i barns faktaböcker? : En diskursanalys av faktaböcker om människokroppen riktade till barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Linda Helgesson; [2022]
    Nyckelord :Discourse analysis; Human body; Informational books; Norms; Self-esteem; Diskursanalys; Faktaböcker; Människokroppen; Normer; Självkänsla;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to illustrate how norms of the human body appears in childrens informational books. To answer the purpose of the study a discourse analysis of text and pictures has been made. The analysis was conducted on eight different informational books which are directed for children. LÄS MER

  3. 3. Om vikingar för barn

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Svenska

    Författare :Janina Andersson Stridh; [2022]
    Nyckelord :faktaböcker; barnlitteratur; närhet; distans; interpersonalitet; historia; vikingar; omtal; tilltal; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyserar jag den interpersonella metafunktionen i tre faktaböcker för barn som handlar om vikingar. Uppsatsens syfte är att med hjälp av multimodal analys av omtal och tilltal samt kommunikativa handlingar undersöka vilka möjligheter till identifikation och interaktion som erbjuds böckernas läsare. LÄS MER

  4. 4. Organiserande syften som stöd för kemiundervisning i förskolan : En kvalitativ studie om att designa och analysera undervisning om vattnets faser med utgångpunkt i faktaböcker.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Lena Hinders; Therese Hedlund; [2022]
    Nyckelord :Action research; chemistry; Didactic models; organizing purposes; pre-school.; Aktionsforskning; Didaktiska modeller; förskola; kemi; organiserande syften.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om hur Organiserande syften kan användas som stöd för didaktisk analys och design av kemiundervisning i förskolan som tar utgångspunkt i faktaböcker. Som forskningsansats har vi använt oss av aktionsforskning och inom ramen för detta gjordes en didaktisk modellering där vi exemplifierat hur den didaktiska modellen Organiserande syften kan användas som stöd i planering, genomförande samt utvärdering av undervisning i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Fantasi eller verklighet? : En kvalitativ forskningsstudie om vad mellanstadieelever läser.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hanna Eriksson; Jessika Carlsson; [2022]
    Nyckelord :genre; litteratur; tystläsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få fram vad mellanstadieelever helst läser, hur tillgången till litteratur ser ut på skolorna och hur skönlitterära verk arbetas med i skolan. Metoden vi har använt oss av är öppna intervjuer. LÄS MER