Sökning: "faktatexter"

Visar resultat 11 - 15 av 82 uppsatser innehållade ordet faktatexter.

  1. 11. För barn eller till barn? : Behaviorismen i Folkskolans barntidning 1903

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Fanny Engström; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den under 2020-talet populära barntidningen Kamratposten är enligt redaktionen själva skriven för barnens skull, men tidningens historia går tillbaka till slutet av 1800 – talet. Tidningen hette då Folkskolans Barntidning och drevs av en folkskollärare vid namn Stina Quint eftersom hon ansåg att skolbarnen behövde ha bra texter att läsa. LÄS MER

  2. 12. Läsförståelse vid intellektuell funktionsnedsättning - Vad hjälper och vad stjälper?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jenny Berggren; [2021]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning; läsförståelse; metakognition; Lix; Ovix; Nominalkvot; faktatext; textförenklingar.;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att ta reda på vad som specifikt är svårt för elever med intellektuell funktionsnedsättning vid läsning och förståelse av faktatexter och faktorer som skulle kunna hjälpa elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) i detta. De deltagande eleverna är inskrivna i grundsärskolan. LÄS MER

  3. 13. Är det critical literacy? : En kvalitativ studie om hur lärare uppfattar och implementerar critical literacy i praktiken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Monika Petkovic; [2021]
    Nyckelord :critical literacy; critical literacy perspective; teachers perceptions; year F - 3; elementary school; critical literacy; critical literacyperspektiv; lärarens uppfattningar; årskurs F - 3; grundskola;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i att läroplanen (Lgr11) beskriver att skolans uppdrag är att främja eleverna att bli initiativtagande, ansvarstagande, självständiga och aktiva samhällsmedborgare (Skolverket, 2019). Studiens syfte är att synliggöra hur några utvalda, verksamma lärare uppfattar och implementerar critical literacy i praktiken genom sin undervisning. LÄS MER

  4. 14. Klimathotet i klassrummet : Hur svensklärare kan bemöta elevers klimatångest

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Josefine Lindström; Sara Peltokangas; [2021]
    Nyckelord :Coping-strategier; ekokritik; gymnasieskolan; klimatångest; svenskämnet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en litteraturstudie som behandlar böcker, antologier, artiklar och styrdokument med syfte  att undersöka hur läsare, lyssnare och åskådare influeras av texter om klimatet med fokus på positiva och negativa effekter på mental hälsa och känsla av makt. Uppsatsen kartlägger vilka verktyg svensklärare kan använda för att undervisa om klimatfrågor samt hur klimattexter kan erbjuda pedagogiska möjligheter för att hantera elevers känsla av maktlöshet med avsikt att uppmuntra agentskap och minska klimatångest. LÄS MER

  5. 15. Spel, historia och faktatexter : Vilken sorts textbaserad fakta i historiska datorspel finner spelaren mer intressant?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Oscar Mackenrott; [2021]
    Nyckelord :Historiska spel; textrutor; serious games; abstrakta spel; lärande;

    Sammanfattning : Det finns olika sätt att presentera historisk fakta i historiska spel, vars material vanligtvis sammanfattas och förenklas för att förbättra spelarupplevelsen. I och med teknologiska framsteg inom serious games har spelmekanik och grafik ersatt skriftlig information. LÄS MER