Sökning: "faktatexter"
Visar resultat 21 - 25 av 82 uppsatser innehållade ordet faktatexter.
21. Reciprok undervisning i praktiken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I denna studie har vi valt att undersöka hur lärare på en skola arbetar med reciprok undervisning med elever i årskurserna 2, 4 och 5. Arbetets syfte är att få en uppfattning om hur undervisningen kan se ut. För att åskådliggöra detta utifrån flera perspektiv har vi utfört en kombination av metoder för datainsamling. LÄS MER
22. Det kooperativa lärandets betydelse för elevernas faktatextproduktion och skriftliga förmåga i årskurs 2. : En kvalitativ studie med kvantitativa inslag.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Denna studie fördjupar sig i det kooperativa lärandets grunder kopplat till elevers produktion av faktatext i årskurs 2. Under en treveckorsperiod med sex-åtta tillfällen har 43 elever inkluderats i en undervisning som genomsyrats av det kooperativa lärandet. LÄS MER
23. Hur vet vi att eleverna förstår innehållet? : En kvalitativ studie om hur lärare stödjer elevernas förståelse av innehållet i faktatexter i årskurs 2.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa intervjustudie är att bidra med kunskap om hur lärare stödjer elevers förståelse av innehållet i faktatexter i årskurs 2. Därför har data i form av fyra lärarintervjuer analyserats med utgångspunkt i den sociokulturella teorin. Studien är även inspirerad av den kvalitativa forskningsansatsen fenomenografi. LÄS MER
24. Högläsning i olika ämnen i grundskolans årskurs 3
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Sammanfattning I denna uppsats har högläsningens förekomst och tillämpning inom olika ämnen i grundskolans årskurs 3 undersökts. Vi har även undersökt hur arbetet med högläsningen anpassats till olika ämnen. LÄS MER
25. Att fatta fakta : Mellanstadielärares syn på läsförståelse av faktatexter inom NO-ämnena
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Läsförståelse krävs för lärande. I de naturvetenskapliga ämnena ska elever lära sig tolka och samtala om faktatexter, samt bli bevandrade i ämnesrelaterade begrepp. Denna studie undersöker mellanstadielärares uttryckta förhållningssätt till läsförståelseundervisning av faktatexter i naturorienterande ämnen. LÄS MER