Sökning: "faktorer som kan påverka barns lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade orden faktorer som kan påverka barns lärande.

  1. 1. Högläsning i förskolan i spänningsfältet mellan policy och praktik : En kvalitativ studie om pedagogernas perspektiv på högläsningens roll i förskolan

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Rania Abdelatif; [2024]
    Nyckelord :förskola; högläsning; läroplansteori; pedagoger och språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om pedagogernas perspektiv på högläsningens roll i förskolan, samt vilka möjligheter och utmaningar som de upplever i sitt arbete med högläsning. Denna studie har sin utgångspunkt i läroplansteorin för att förstå hur pedagoger i förskolan uppfattar och implementerar läroplanens mål om högläsning och vilka faktorer som påverkar pedagogernas möjligheter i sitt arbete med högläsning. LÄS MER

  2. 2. Elevers inflytande och delaktighet i rastverksamhet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Ali Dallachi; Samira Shamon Melin; [2023-10-26]
    Nyckelord :Delaktighet; inflytande; rastverksamhet; barndomssociologin;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka elevers inflytande och delaktighet i fritidshemmets rastverksamhet. Studien tar sin utgångspunkt i fritidslärares perspektiv i fritidshemmet. LÄS MER

  3. 3. Drama i förskolans undervisningspraktik : Ur ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jennifer Litz; Christine Arjevall; [2023]
    Nyckelord :Drama; förskollärare; undervisning; uppfattning; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Styrdokument framställer drama i förskolan som innehåll liksom metod för barns lärande och utveckling. Dock existerar inga beskrivningar på hur detta ska iscensättas i undervisning, vilket medför tolkningsutrymme. LÄS MER

  4. 4. Förskollärarnas arbete med barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om olika tillvägagångssätt och utmaningar utifrån förskollärares beskrivningar.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madeleine Ivars; Ellinor Olsson Kryss; [2023]
    Nyckelord :Barns språkutveckling; faktorer; förskollärare; lärmiljö; tillvägagångssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med att främja barns språkutveckling i förskolan. Studien utgick från en kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer användes. LÄS MER

  5. 5. Literacyutveckling för de yngre åldrarna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Deaner; Linnéa Wollter; [2023]
    Nyckelord :emergent literacy; formell och informell undervisning; identitet; literacyerfarenheter; literacyutveckling; skolverksamheter; tillvaratagande; övergångar; överlämningar;

    Sammanfattning : Under utbildningens gång har en förståelse samt ett intresse för literacy vuxit fram och under den verksamhetsförlagda utbildningen har vi fått uppleva tillvaratagande av literacy på olika sätt. Syftet med denna kunskapsöversikt grundar sig i en förhoppning om att få en bredare förståelse vad gäller de tre faktorerna som tas upp i arbetet, som till viss del svarar på vår frågeställning; Vilka faktorer kan påverka barns tidiga literacyerfarenheter och hur tar läraren tillvara på dem i svenskundervisningen? För att svara på frågeställningen har vi med hjälp av databaserna ERIC via EBSCO samt SwePub funnit såväl nationell som internationell forskning. LÄS MER