Sökning: "faktorer som påverkar språkinlärning"

Visar resultat 6 - 10 av 31 uppsatser innehållade orden faktorer som påverkar språkinlärning.

  1. 6. Faktorer som påverkar inlärning av engelska : Att läsa engelska parallellt med svenska som andraspråk på Komvux

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Susanne Renkel; [2020]
    Nyckelord :flerspråksinlärning; tvåspråksinlärning; språkinlärning; L2-inlärning; L3-inlärning; komvux; language acquisition; L3 learning; adult learner;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine the challenges faced by adults completing Swedish secondary school who are learning English and Swedish as second language simultaneously. The study was carried out among teachers and pupils in adult secondary education in central Sweden. LÄS MER

  2. 7. Tidig språkinlärning i engelska – en intervjustudie om engelskundervisning i årskurs 1

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Hanna Holmberg; Isabell Simonsson; [2020]
    Nyckelord :engelskundervisning; tidig engelskinlärning; lågstadiet; andraspråksinlärning; sociokulturell teori; motivation;

    Sammanfattning : Engelska har påverkat det svenska språket sedan 1200-talet och har med tiden fått en större del i både det svenska samhället och skolväsendet. Syftet med denna studie är att undersöka vad lärare anser påverkar deras beslut att börja med engelskundervisning i årskurs 1 och hur de genomför denna undervisning. LÄS MER

  3. 8. När använde du ditt musikaliska språk senast? : Ett utvecklingsarbete med syfte att beskriva undervisning i musikaliskt språk.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Mattias Bergdahl; [2019]
    Nyckelord :Musik; Kreativitet; Producera; Reproducera; Språk; Fantasi;

    Sammanfattning : Syftet med utvecklingsarbetet är att ge verksamma pedagoger ytterligare verktyg att arbeta med barn och tidig musikutveckling genom att uppmärksamma aspekter och faktorer som spelar en viktig roll. När jag, utifrån läroplanens intentioner om barns delaktighet och kreativitet, har observerat verksamheten på en förskola och jämfört med de resultat som andras forskning visat har en paradox blivit synlig. LÄS MER

  4. 9. "Man måste tala med händer och fötter" : En kvalitativ intervjustudie om hur sfi-elever upplever språkinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Harry Lahtinen; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en ökad förståelse för hur elever inom sfi upplever den egna språkinlärningen i samband med utbildningstiden på sfi. Frågeställningen är följande: Vilka faktorer påverkar elevernas språkinlärning i svenska som andraspråk i skolan samt under fritiden enligt dem själva? Studien använde kvalitativa semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  5. 10. Centrala hinder för SFI-elevers språkinlärning och SFI-lärares strategier för att överbrygga dessa

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Baback Mahdavi; [2019]
    Nyckelord :Andraspråksinlärning; SFI; hinder; strategi; motivation; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Elever på svenska för invandrare består av en heterogen grupp människor vilka står inför många utmaningar för att kunna ta sig in i det svenska samhället och arbetsmarknaden och i detta avseende spelar behärskning av det svenska språket en nyckelroll. Studien handlar om att utifrån SFI-lärares perspektiv, genom kvalitativa intervjuer undersöka de centrala hindren för SFI-elevers språkinlärning samt undersöka vilka strategier SFI-lärararna använder sig av för att stödja eleverna att övervinna dessa hinder. LÄS MER