Sökning: "falanger"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet falanger.
1. Gåtfulla björnen i graven : En studie av björnklor i järnåldersgravar från Gotland
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historiaSammanfattning : Uppsatsen undersöker björnklor upptäckta i järnåldersgravar (ca 500 e.Kr. – 1100 e.Kr. LÄS MER
2. Begreppens tvetydighet : En analys av statsbegrepp i tidningen Zimmerwald 1918–1921
Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att analysera olika statsbegrepp inom den socialistiska tidskriften Zimmerwald. Den centrala frågeställningen i denna studie är: • Vilka olika statsuppfattningar kommer till uttryck i tidskriften Zimmerwald? För att finna svar på denna forskningsfråga har fyra olika områden analyserats i tidskriften: Revolution, Våld, Militarism och Rådsdemokrati och borgerlig demokrati. LÄS MER
3. A retrospective study of postoperative complications after fracture repair in dogs and cats, with focus on fractures in the radius and ulna
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Clinical SciencesSammanfattning : Orthopaedic surgeries, including fracture surgeries, are performed on a routine basis at large hospitals in Sweden. Complications after surgeries are inevitable but can probably be reduced by the understanding of potential complications that can arise and risk factors behind them. LÄS MER
4. Polydaktyli hos häst - vad vet vi om genetiken bakom?
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Animal Breeding and GeneticsSammanfattning : Polydaktyli är en medfödd missbildning där en individ får en eller flera falanger mer än vad som är normalt hos arten. Defekten uppkommer under den embryonala utvecklingen och är sporadiskt förekommande hos häst. Hos människa tillhör den däremot en av de vanligaste hand- och fot- relaterade missbildningarna. LÄS MER
5. Atomens byggnad – modell eller sanning? En textanalys av tre läroböcker inom ämnet kemi för grundskolans senare år
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Det har länge varit känt att de naturvetenskapliga ämnena i skolan traditionellt betraktas som svåra. Detta kan bero på att den vetenskapliga diskursen är fylld av särdrag som gör språket i läroböckerna mer otillgängligt för läsaren, men även att samtliga naturvetenskapliga falanger innehåller många komplexa begrepp och snårig terminologi. LÄS MER