Sökning: "fallbeskrivningar barn"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden fallbeskrivningar barn.

  1. 1. En aktionsforskningsstudie om hur bokläsning kan främja språkutveckling i en flerspråkig barngrupp

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Rola Yayo; Raffaella Tommasi; Jeanette Wnuk; [2024-02-29]
    Nyckelord :förskola; flerspråkighet; bokläsning; boksamtal; strategier; aktionsforskning; reflektionssamtal;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att stärka arbetet kring språkutveckling i relation till flerspråkighet genom att använda bokläsning som arbetssätt. Eftersom pedagogerna saknar tydliga rutiner kring bokläsning samt att det är oklart med vilket syfte man läser, valde vi därför detta område som ett utvecklingsområde i våra verksamheter. LÄS MER

  2. 2. Barns delaktighet i förskoleverksamheten : belyst ur ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Johanna Björk; Pauline Håkansson; [2021]
    Nyckelord :Bildstöd; delaktighet; förskola; förskollärare; kommunikation; mångkultur; tecken;

    Sammanfattning : Syftet med studien som har genomförts har varit att ta reda på hur förskollärare arbetar med delaktighet i den dagliga förskoleverksamheten då det blivit synligt för oss att det kan finnas svårigheter med att göra alla barn på avdelningen delaktiga. Anledningar kan bland annat vara barn som av olika anledningar inte vill vara delaktiga eller barn som tar ganska mycket plats på bekostnad av andra barns plats och hur detta då blir en svårighet för förskollärarna. LÄS MER

  3. 3. Begränsar förskolans regler barnets rättigheter till delaktighet och inflytande? : En kvalitativ studie som analyserar förskollärarnas erfarenheter och ledarskap i förhållande till olika styrdokument

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Amina Elridi; Sanjin Dedic; [2020]
    Nyckelord :Förskollärare; mänskliga rättigheter; läroplansteori; pedagogiskt ledarskap; kvalitativa studier;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka hur förskollärare hanterar dilemman när barnets rättighet till inflytande och delaktighet hamnar i konflikt med förskolans normer kring regler och villkor. Med fokus på delaktighet och inflytande har vi genomfört en kvalitativ innehållsanalys av tre artiklar utifrån barnkonventionen. LÄS MER

  4. 4. "Jag ser att du är arg, men det är inte okej att kasta!" : En kvalitativ studie som belyser förskollärares syn på och tillämpning av intoning i kontakt med barn i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sara Hauguth; Anna Thomsson; [2020]
    Nyckelord :Attunement; attachment; circle of security; dismissing; Intoning; anknytning; trygghet; avledning; trygghetscirkeln.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att lyfta hur förskollärare ser på och tillämpar intoning i kontakt med barn i förskolan. Det är en kvalitativ studie vilken grundar sig i viljan att öka förståelse för barns behov av trygghet samt en god anknytning till vuxna för att ha förutsättning att lära. LÄS MER

  5. 5. Att lyfta barns perspektiv och motverka kränkningar : ett arbetsmaterial som stöd för förbättrad kommunikation och ökat samarbete i arbetslagen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Rudenmo; Tina Wernersson; [2019]
    Nyckelord :arbetsmaterial; barns perspektiv; förskola; kollegialt lärande; kommunikation; kränkande behandling; personlig utveckling;

    Sammanfattning : Vi lever i ett samhälle där barnen ses som kompetenta medmänniskor som har egna rättigheter. Att barnen ska få inflytande och vara delaktiga i sin egen vardag är någonting som uttrycks i förskolans styrdokument. LÄS MER