Sökning: "fallstudie särskola"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden fallstudie särskola.

  1. 1. En talande skillnad : Fallstudie av en övergång från förskolan till särskolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Linnéa Sundstén; Anna Stenros; [2021]
    Nyckelord :Barnens röst; Delaktighet; Förmågor; Förskola; Förskoleklass; Samverkan; Specialpedagog; Särskola; Övergångar;

    Sammanfattning : Förskoleklassen är sedan 2018 en del av den obligatoriska skolan och skolplikten börjar sedan dess att gälla från den hösten det året barnen fyller sex år. FNs barnkonvention blev lag 2020 vilket förpliktigar Sverige att följa den. LÄS MER

  2. 2. Samordnad Individuell Plan-ur ett skolperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Lindstedt; Erik Skoglund; [2020]
    Nyckelord :Ekologiska modellen; Intervjustudie; Samordnad Individuell Plan; Samordnade insatser; Särskola;

    Sammanfattning : I bakgrunden framkommer att Sverige är ett ekonomiskt starkt land men att det finns utrymme för förbättringar, framförallt när det gäller hur resurser ska fördelas och hur barn blir bemötta inom skolan. Eleverna kommer till skolan med olika förmågor och förutsättningar och behovet av specialpedagogiska insatser ökar. LÄS MER

  3. 3. Kommunikation i särskolan : En fallstudie om AKK i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Catrin Eriksson; Marie Qvistberg; [2017]
    Nyckelord :AKK; särskola; kommunikation; bilder; tecken som stöd; pekprat;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få en djupare förståelse för hur verksamma lärare i grundsärskolan och gymnasiesärskolan arbetar för att utveckla elevernas kommunikation med hjälp av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK). Studien genomfördes på en grundsärskola med inriktning träningsskola samt på en gymnasiesärskola med inriktning individuellt program. LÄS MER

  4. 4. Att finna sin unika egenart och bygga en positiv självbild för elever med utvecklingsstörning : - en fallstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Maria Svensson; [2015]
    Nyckelord :SOC; self-image; stigmatization; compulsory school for children with intellectual disabilities; intellectual disabilities; KASAM; självbild; stigmatisering; särskola; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : I läroplanerna för grund- och grundsärskolan står att läsa om skolans uppdrag att låta varje elev finna sin unika egenart för att aktivt kunna ta del i samhället. Många lärare inom och utom särskolan bär på frågan om hur de ska möta elever med utvecklingsstörning på bästa sätt. LÄS MER

  5. 5. Diskrepanser mellan vision och vardag. En fallstudie om inkludering i grundskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Gedda Kööhler; [2014-04-10]
    Nyckelord :inkludering; fallstudie; specialpedagogik; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: I en kommun i mellersta Sverige genomfördes en inkludering i klass från särskola till grundskola i högstadiet. Denna studie syftar till att få kunskap om hur elever och lärare upplevde inkluderingen under ett läsår. Utifrån syftet är frågeställningarna formulerade som berör respondenternas uppfattningar av inkluderingen. LÄS MER