Sökning: "fallstudie specialpedagogik"

Visar resultat 16 - 20 av 106 uppsatser innehållade orden fallstudie specialpedagogik.

  1. 16. HUR LYCKAS EN SKOLA MED ETT (O)FÖRVÄNTAT BRA RESULTAT? En fallstudie om organisering och samverkan kring elever i behov av stöd i matematik på en mångkulturell F–9 skola

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Barbro Andersson; [2020-01-16]
    Nyckelord :framgångsfaktorer; elever i behov av stöd i matematik; samverkan; mångkulturell skola; relationell pedagogik; PeRL;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att ur ett relationellt perspektiv synliggöra hur en mångkulturell skola organiserar matematikundervisningen och hur personalen samverkar kring elever i matematiksvårigheter. Studien bidrar med kunskap om hur en mångkulturell skola skapar möjligheter för elever i behov av stöd i matematik. LÄS MER

  2. 17. FÖRSTELÄRARES MENINGSSKAPANDE I SITT UPPDRAG En fallstudie om att leda kollegialt lärande

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Cecilia Hermansson; [2019-05-07]
    Nyckelord :Förstelärare; kollegialt lärande; mellanledare; meningsskapande; fallstudie; hermeneutik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att utveckla kunskap om förstelärares förståelse av sitt uppdrag som ledare för kollegialt lärande genom att belysa hur förstelärare tolkar begreppet kollegialt lärande, hur förstelärare skapar mening i sitt uppdrag samt hur förstelärare bidrar till meningsskapande i kollegiala lärprocesser. Teori: Ett hermeneutiskt vetenskapsfilosofiskt perspektiv utgör teoretisk ansats för studien. LÄS MER

  3. 18. Särskilt stöd eller extra anpassningar? : En fallstudie av åtgärdsprogram på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Mats Bergqvist; [2019]
    Nyckelord :Åtgärdsprogram; extra anpassningar; särskilt stöd; gymnasiet; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Specialpedagogisk forskning om åtgärdsprogram i svensk skola har ofta fokuserat på situationen i grundskolan. I denna studie ligger istället fokus på åtgärdsprogram på gymnasiet. Syftet med studien är att studera hur gymnasieskolor beskriver elevers behov av särskilt stöd samt de åtgärder som förekommer i åtgärdsprogram. LÄS MER

  4. 19. Vägar till inkludering : En fallstudie om användandet av ramverket Building Blocks matriser i en svensk förskolas inkluderingsarbete.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Nathalie Gustavsson Lembke; Isabell Weber; [2019]
    Nyckelord :Building Blocks; förskola; specialpedagogik; inkludering; matriser; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Forskning lyfter vikten av tidiga insatser samt uppföljning och utvärdering för att nå en inkluderande verksamhet, samtidigt framhålls bristen på utvärderingsverktyg för att säkerställa en inkluderande verksamhet. Efter flera års erfarenheter som förskollärare har vi sett att det saknas ett tydligt arbetsmaterial som inbjuder till en samsyn mellan professioner kring hur svårigheterna kring inkludering ser ut på organisations-, grupp- och individnivå. LÄS MER

  5. 20. Lärares arbete med inkludering av barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar – En fallstudie för grundskolans årskurser 3-5

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Caroline Lindell; [2018-08-08]
    Nyckelord :Inkludering; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; klassrumsmiljö; social inkludering; medierade redskap; autismspektrumtillstånd; ADHD;

    Sammanfattning : Frågan om inkludering av barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är omdebatterad och i dagsläget högst aktuell. Elever inom spektrumet av funktionsnedsättningar befinner sig i grundskolan och särskolan. Kunskapskraven skiljer sig och bedömning av elevernas kunskaper sker utifrån respektive skolform. LÄS MER