Sökning: "fallstudie specialpedagogik"

Visar resultat 21 - 25 av 106 uppsatser innehållade orden fallstudie specialpedagogik.

  1. 21. FRÅN UPPDRAG TILL VERKSAMHET En programteoretisk analys av Skolverkets stödmaterial om särskilt begåvade elever

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ann Skansholm; [2018-04-24]
    Nyckelord :Särskild begåvning; Acceleration; Berikning; Stödmaterial; Kritisk realism; Programteori; Translationsteori; Sensemaking; Policyanalys; Fallstudie; Fokusgrupp;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka dels vilka utgångspunkter Skolverket haft i utformandet av ett stödmaterial för undervisning av särskilt begåvade elever, dels hur materialet är uppbyggt och formulerat och dels hur materialet mottas, förstås och översätts i tre personalgrupper på två olika skolor med delvis olika socioekonomisk struktur. Syftet är också att jämföra de tre personalgruppernas mottagande av materialet. LÄS MER

  2. 22. Mobilförbud i klassrummet : en skolas införande av mobilförbud och dess konsekvenser för lärmiljön samt elever i behov av stöd

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning grundskola, gymnasium och specialpedagogik

    Författare :Håkan Sonesson; [2018]
    Nyckelord :Arbetsro; elever i behov av stöd; koncentration; mobilförbud; studiemiljö; studiero;

    Sammanfattning : Det pågår en intensiv debatt idag gällande varför de svenska elevernas skolresultat har försämrats de senaste åren i jämförelse med elever från länder med liknande förutsättningar. I debatten nämns flera olika orsaker, men vanligt förekommande är mobiltelefonens förekomst i de svenska klassrummen och dess eventuella negativa effekter på studiemiljön och hur detta påverkar studieresultaten för framförallt elever i behov av stöd. LÄS MER

  3. 23. Hur påverkas gymnasieelevers möjligheter till likvärdighet med avseende på funktionsvariation och jämställdhet? : En fallstudie om elever i behov av stödinsatser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Emma Sande; Hedvig Sondén; [2018]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; likvärdighet; jämställdhet; specialpedagogik; stödinsatser; funktionsvariation;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur gymnasieelever i behov av stödinsatser upplever gymnasieskolans likvärdighet utifrån jämställdhet och funktionsvariation beträffande stödinsatser. Syftet var även att undersöka hur specialpedagoger beskriver sitt uppdrag beträffande stödinsatser gällande likvärdighet utifrån jämställdhet och funktionsvariation. LÄS MER

  4. 24. Specialpedagogiska aktiviteter inom folkhögskolans allmänna kurs

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Eva Egard; [2017]
    Nyckelord :allmän kurs; dialog; fallstudie; folkhögskola; inkludering; livsvägledare; relationer; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka och beskriva hur specialpedagogik och ett urval specialpedagogiska aktiviteter används och kommer till uttryck inom allmän kurs på två folkhögskolor. Syftet var också att beskriva vad som karaktäriserar arbetet med allmän kurs på dessa folkhögskolor. LÄS MER

  5. 25. Värdepedagogik i förskolan : En fallstudie av förskollärares uppfattningar om den egna förskolans arbete med värden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Annika Linder; [2017]
    Nyckelord :Demokrati; etik; förskola; inkludering; moral; normer och värden; relationell pedagogik och värdepedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad värdepedagogik i förskolan kan innebära och hur ett arbete med värden kan bidra till meningsskapande sammanhang där alla barn kan uppleva sig som socialt och pedagogiskt delaktiga. Studien utgår från ett relationellt perspektiv på specialpedagogik och resultatet kan förstås som ett konkret exempel på relationell utbildning och pedagogik. LÄS MER