Sökning: "familjeföretag strategi"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden familjeföretag strategi.

  1. 1. Det framgångsrika familjeföretaget : En kvalitativ studie om vilka faktorer som gör familjeföretag inom byggbranschen framgångsrika

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Josefin Elfinsson; Carl Myresten; Filip Gross; [2023]
    Nyckelord :Familjeföretag; strategi; tillväxt; RBV-theory; interna resurser; framgångsfaktorer; konkurrenskraft;

    Sammanfattning : Familjeföretag utgör en stor del av världens globala företagsstruktur och har en betydande roll för samhällets utveckling, sysselsättning och tillväxt. Familjeföretag står även inför flera utmaningar. LÄS MER

  2. 2. Krishantering inom familjeföretag : En kvalitativ studie om hur små familjeägda restauranger hanterat covid-19 krisen

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Vian Ishak; Fatma Zerom; [2023]
    Nyckelord :Crisis management; small business; family business; restaurant industry; covid-19; strategy; culture; management; entrepreneurial ecosystem; replacement planning; Krishantering; småföretag; familjeföretag; restaurangbranschen; covid-19; strategi; kultur; management; entreprenöriella ekosystem; ersättningsplanering;

    Sammanfattning : Background: A crisis can be defined as a circumstance or event that threatens a company's performance and indicates the need to take action within the company to prevent potential losses. Companies and industries are affected by crises in different ways, and the nature of the crisis can also affect performance. LÄS MER

  3. 3. Sociala kapitalets betydelse för ett familjeföretags generationsskifte : fokus på familjeperspektivet inom den gröna näringen

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Oskar Wiström; Emil Helgesson; [2020]
    Nyckelord :tillit; socialt kapital; familjerelation; generationsväxling; generationsskifte; planerat beteende; familjeföretag; trust; succession planning; family business;

    Sammanfattning : Medelåldern har ständigt vuxit inom lantbruksbranschen. Enligt Sveriges officiella statistik så var år 2016 var tredje lantbrukare med enskild firma >65 år. Från samma rapport visades även att var sjätte lantbrukare var under 45 år. LÄS MER

  4. 4. Det etablerade modeföretagets användning av Instagram - att skapa tilltalande innehåll

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Rebecca Lundgren; Fanny Sundin; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Innehållsmarknadsföring är ett begrepp som syftar på en strategi för att anpassa innehållet till målgruppens intresseområde, där målet är att skapa förtroende och driva försäljningen framåt. Enligt Clark på sociala mediekonsult förvaltningen lades det upp 94 miljoner bilder och videos dagligen på Instagram år 2018. LÄS MER

  5. 5. Generationsskifte som strategi i familjeföretag : Fallstudier om hur den yngre generationen upplever sin roll som efterträdare med fokus på familj, strategi och generationsskiften

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

    Författare :Dorine Melkie; Monica Samardzic; [2019]
    Nyckelord :family business; generational succession; strategy; generations; knowledge transfer; familjeföretag; generationsskifte; strategi; generationer; kunskapsöverföring;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att lyckas med ett generationsskifte i familjeföretag kräver många sammanfallande omständigheter för att bli optimalt. På grund av att familjeföretag utgör en unik organisationsform som bygger på samspel mellan familj och företagande, beskrivs omständigheterna vara av både formell och informell karaktär. LÄS MER