Sökning: "familjekonstellationer litteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden familjekonstellationer litteratur.

  1. 1. Mumindalen, det inkluderande samhället : En kvalitativ litteraturstudie av Muminböckerna utifrån ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Ida Mellembråten; [2024]
    Nyckelord :Children’s literature; gender; norm criticism; preschool; barnlitteratur; förskola; genus; normkritik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa hur Muminböckernas karaktärer representeras och hur deras relationer till varandra representeras utifrån ett normkritiskt perspektiv. Detta för att ta reda på om Muminböckerna skulle kunna bidra till det normkritiska arbetet inom förskolans verksamhet. LÄS MER

  2. 2. ”JÄTTEVIKTIGT ATT MAN REPRESENTERAS OCH FÅR SYNAS FÖR DEN MAN ÄR” : Förskollärares tankar om barnsupplevelse av representation ibarnlitteratur, med fokus påolika familjekonstellationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Edfast; Sara Helin; [2023]
    Nyckelord :Förskola; barnlitteratur; familjekonstellation; normer; normkritiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Alla barns lika värde är en central del i förskolans styrdokument och det är tydligt attinget barn ska diskrimineras utifrån samhällets rådande normer. Forskning visar attkärnfamiljen och tvåsamheten är en starkt rådande samhällsnorm, vilket även synliggörsi litteratur och medier. LÄS MER

  3. 3. Familjen annorlunda? –en text- och bildanalys av normbrytande familjekonstellationer i bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Alexandra Andrade; Edith Olsson; [2020]
    Nyckelord :Familjekonstellationer; regnbågsfamiljer; barnlitteratur; bilderböcker.;

    Sammanfattning : I vår uppsats analyserar vi regnbågsfamiljer och deras framställning där vi utgår från två bilderböcker: Malins mamma gifter sig med Lisa och Noras pappor ska gifta sig – med varandra!.Syftet med vår uppsats är att undersöka hur familjekonstellationer utanför normen framställs i bilderböcker. LÄS MER

  4. 4. Familjekonstellationer i barnlitteratur : En dokumentanalys av förskolors bokutbud

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Linnéa Spindel; [2014]
    Nyckelord :Familj; familjekonstellation; familjestruktur; barnlitteratur; barnböcker;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka olika familjekonstellationer barn i tre till fem års ålder möter i barnlitteraturen på förskolan och hur dessa konstellationer framställs. Urvalet av litteraturen på förskolorna är någon som undersöks samt vilka tankar som finns bakom det. LÄS MER

  5. 5. "Vi har inga sådana familjer här" : Normer, värderingar och pedagogers förhållningssätt gentemot regnbågsfamiljer i förskolan

    M1-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Bodil Bengtsson; Angela Jonsson; [2012]
    Nyckelord :förhållningssätt; hbt-certifierad förskola; heteronormativiteten; regnbågsfamiljer; samkönade vårdnadshavare;

    Sammanfattning : En kvalitativt inriktad intervjustudie som ämnar till att belysa olika pedagogers förhållningssätt och bemötande av regnbågsfamiljer i förskolan utifrån de normer och värderingar som finns i samhället. Studien undersöker hur några pedagoger i förskolans verksamhet förhåller sig till familjer med samkönade vårdnadshavare, i studien även refererade till som regnbågsfamiljer, samt vilka metoder de använder sig av för att synliggöra begreppet familj i det dagliga arbetet med barnen. LÄS MER