Sökning: "fanny lundberg"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden fanny lundberg.

  1. 1. ” En utmaning vi har är verkligen att få till att lyssna på barn” : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av förskolans yngsta barns kommunikation och delaktighet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Rebecka Lundberg; Fanny Svensson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; barn; delaktighet; uttryckssätt; kommunikation; förskollärares arbetssätt.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskolans yngsta barns kommunikation, hur förskollärarna tolkar det och arbetar med det i relation till barns delaktighet. Frågeställningarna som besvarats i studien är: Hur beskriver förskollärarna att barns kommunikation kan förstås i förskolan? Och vilka redskap berättar förskollärarna att de använder i verksamheten för att barns kommunikation ska vara en bidragande faktor till deras delaktighet? För att genomföra studien har en kvalitativ metod använts och datainsamlingen har genomförts med hjälp av totalt sex semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Anställdas motiv till deltagande i en motionsintervention initierad av organisationen : en kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Fanny Lundberg; [2023]
    Nyckelord :Exercise intervention; Physical activity; Step competition; Health promotion work; Motionsintervention; Fysisk aktivitet; Stegtävling; Hälsofrämjande arbete;

    Sammanfattning : Step competition is a type of health-promoting activity in the form of an exercise intervention with a focus on increasing physical activity among employees of an organization. The purpose of the present study is to investigate what employees, who have participated in an exercise intervention initiated by their organization in the form of a step competition, describe as motivation for participating. LÄS MER

  3. 3. Förstärkning av naturliga processer i öppen dagvattenhantering : åtgärdsförslag till Södra Lineros öppna dagvattenanläggning

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Linnéa Lotsengård; Fanny Lundberg; [2022]
    Nyckelord :dagvatten; öppen dagvattenanläggning; fördröjning; renin; biologisk mångfald; befintlig dagvattenanläggning;

    Sammanfattning : Dagvattenhanteringen är en aktuell fråga. Vi står inför många utmaningar, där risk finns att den kommer påverkar våra gemensamma tillgångar och intressen framöver. LÄS MER

  4. 4. En kritisk diskursanalys om hur de kriminella nätverken ”Shottaz” och “Dödspatrullen” skildras i Aftonbladet och Svenska Dagbladet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Fanny Lundberg; [2022]
    Nyckelord :Discourse analysis; gang related crime; media representation; social problems; representations; moral panic; hiphop; silence culture; youth crime; socio-economic vulnerability; Rinkeby; Shottaz Dödspatrullen;

    Sammanfattning : Reports of gang violence have become a prominent focus in the media. The rhetoric used in reporting gang related crime will have an impact on the reader's perception of the seriousness of gang crime. The media coverage can result in outbreaks of ‘moral panic’, where by aspecific group is demonized and held responsible for societal problems. LÄS MER

  5. 5. Nyanländ, eller? : Språkutvecklande arbete för förskoleklasselever som är nya i det svenska språket

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fanny Dreier; Ebba Lundberg; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; förskoleklass; nyanlända elever; intervju; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Studien undersökte hur lärare arbetar språkutvecklande för förskoleklasselever som är nya i det svenska språket. Enligt skollagen klassificeras förskoleklasselever som är nyanlända inte som nyanlända elever och har därför de inte samma rättigheter och tillgång till stöd som nyanlända elever. LÄS MER