Sökning: "fantasi berättelse"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden fantasi berättelse.

  1. 1. “The Answer to the Great Question” : The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy by Douglas Adams and Narrative Worldmaking 

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Marina Allbäck; [2022]
    Nyckelord :Science fiction; cognitive narratology; narrative worldmaking; components of the genre; time; space; characters; The Hitchhiker’s Guide; Douglas Adams;

    Sammanfattning : Abstract Cognitive narratology constitutes the study of mind-related aspects of storytelling embracing the nexus of narrative and mind. Theorists in the sphere of cognitive narratology believe that the mental capacities of the reader provide basis for narrative experience involving him or her in the process of co-creation of narrative worlds. LÄS MER

  2. 2. Död och fantastik i några moderna barnböcker : En motivstudie av Emma Karinsdotters Tusen stjärnors ö, Ellen Karlssons Innanför min blåa dörr, Frida Nilssons Det tunna svärdet utifrån tidigare läsningar av Astrid Lindgrens Bröderna Lejonhjärta

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ulrika Eckardt; [2020]
    Nyckelord :barnlitteratur; döden; existentiella frågor; fantastisk berättelse; fantasy; litteraturanalys; sorg;

    Sammanfattning :  En motivstudie av tre svenska barnböcker för åldrarna 6–12, som behandlar död och sorg med hjälp av sekundära världar. Analysen utgår från tidigare läsningar av Bröderna Lejonhjärta för att sätta analysen i en större kontext. LÄS MER

  3. 3. På väg till en narrativt fantasifull skola : Inlevelse, visuell litteracitet och narrativ kompetens i årskurs 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Johan Weilander; [2019]
    Nyckelord :Swedish language education; grades 4-6; narrative texts; documentary film; narrative imagination; visual literacy; narrative competence; multimodal teaching; empathy; life conditions; Svenskundervisning; årskurs 4-6; berättande texter; dokumentärfilm; narrativ fantasi; visuell litteracitet; narrativ kompetens; multimodalt lärande; inlevelse; livsvillkor;

    Sammanfattning : Den svenska skolans undervisning i det svenska språket har för avsikt att göra eleverna narrativt kompetenta, det vill säga, de ska kunna förstå och skapa berättande texter. Inom läroplanen finns dock en öppning för ett mer vidgat textbegrepp där det inkluderas visuell litteracitet, att eleverna exempelvis ska kunna förstå filmiska berättelser. LÄS MER

  4. 4. Psychic Reader

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/HDK - Högskolan för design och konsthantverk

    Författare :Therese Lundin; [2018-08-06]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : När en personlig berättelse delas och möter andras erfarenheter blir det en del av ett kollektiv. Min ide var att samla personliga upplevelser med mer hypotetiska berättels­er för att skildra fenomen i vår samtid. Små saker som kanske inte betyder någonting men som vi vrider och vänder på för att skapa någon slags mening. LÄS MER

  5. 5. Opus Alchemicum : Of myths and affects

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Arkitektur

    Författare :Beatrice Orlandi; [2014]
    Nyckelord :Alchemy; prussian blue; Myths; affect; Romania; gold; metamorphosis; tower; fountain; garden; horses; honey; music and space; performance; gipsy; nomadic; diaspora; traditions; ritual; ritual objects; girl and built envinronment;

    Sammanfattning : Opus Alchemicum explores the fabrication of “reality” upon imagination, and the affective relation between ideas and matter in the built environment. Like an alchemic experiment, through the manipulation of real facts and their transformation into myth, stories, rituals and objects, the project tries to demonstrate how myths are not just produced but also produce “real” by creating a collective understanding and a pattern of relations, roles and ideas. LÄS MER