Sökning: "fantasi och kreativitet i utemiljön"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden fantasi och kreativitet i utemiljön.

  1. 1. Utomhuspedagogik : en kvalitativ undersökning om förskollärares förhållningssätt till undervisning utomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Zina Mustafa; [2021]
    Nyckelord :Naturmiljöer; naturrum; utevistelse; utomhuspedagogik; undervisning i förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärarens beskrivningar om, och i så fall på vilket vis använder utemiljön för att stimulera barns lärande och utveckling. Studien är baserad på en kvalitativ undersökning i form av intervjuer av fyra förskollärare som arbetar i olika förskolor i kommunen. LÄS MER

  2. 2. Utomhuspedagogik : Barns möte med naturen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mincala Boulos Abou Samra; Annelie Andersson; [2020]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; förskola; utevistelse;

    Sammanfattning : INLEDNING Det finns många forskare som anser att naturen är viktig för människan och att naturen är en lärmiljö. Det står även i Läroplanen för förskolan Lpfö 18 (Läroplanen för förskolan 2018) att förskolans uppdrag är ge barnen möjlighet till sin omgivande miljö, natur och samhälle. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares syn på uterummet som lärmiljö

    M1-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Carina Hallberg; Johanna Högberg; [2013]
    Nyckelord :Utevistelse; utomhuspedagogik; skogen; förskolegården och förskollärarens roll;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare ser på uterummet som lärmiljö. Vad sker under utevistelsen på förskolan och hur tänker förskollärare kring miljön och dess betydelse för barns utveckling, lek och lärande? I denna studie har kvalitativ intervju som metod använts och sex olika förskollärare har intervjuats. LÄS MER

  4. 4. Att vara utomhus i förskolan : Åtta pedagogers syn på utomhusvistelse.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Erica Jormhage; [2012]
    Nyckelord :samspel; förskola; förskolegården; lärande och utveckling; utomhusvistelse;

    Sammanfattning : BakgrundBarn vistas i dag stor del av sin vakna tid på förskolan. Forskning visar på vikten av utevistelsens betydelse för dessa barn. Utemiljön på förskolan skall ses som ett komplement till innemiljön. Forskningen visar även att förskolegårdar som är naturrika (stora ytor, träd, buskar, stockar och stenar m. LÄS MER

  5. 5. Naturen som pedagogisk resurs : Fritidspedagogers syn på utemiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

    Författare :Agnes Holm; [2010]
    Nyckelord :Nature; Outdoor environment; Outdoor education; Recreational Leaders; Fritidspedagoger; Natur; Utemiljö; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : The purpose with my project is to evaluate how Recreational Leaders use the outdoor environment, how much they use it and why. My method was to assemble the surveys which were answered nationally by Recreational Leaders. During my project I have investigated Recreational Leaders view on the outdoor environment by reviewing a survey. LÄS MER