Sökning: "fantasi uppsats"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden fantasi uppsats.

  1. 1. Förfallna hus, låsta rum och bottenlösa lådor : En komparativ studie av platserna vi bebor i Andarnas hus och En herrgårdssägen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Lovisa Aurell; [2024]
    Nyckelord :Isabel Allende; The House of the Spirits; Selma Lagerlöf; The Tale of a Manor; houses in decay; dwelling; home.; Isabel Allende; Andarnas hus; Selma Lagerlöf; En herrgårdssägen; hus i förfall; hem.;

    Sammanfattning : I denna uppsats studeras hus i förfall i En herrgårdssägen (1899) av Selma Lagerlöf och La casa de los espíritus (Andarnas hus) (1982) av Isabel Allende. La poétique de l’Espace (Rummets poetik) (1958) av Gaston Bachelard används för att undersöka vad det innebär för karaktärerna i dessa verk att bebo en plats i allmänhet, och ett hem i upplösning i synnerhet. LÄS MER

  2. 2. "Från och med nu ska vi vandra tillsammans" : en ekodidaktisk studie av antropocentrism, fantasi och fiktion i Maria Hellboms Älgkungen (2021)

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Cia Carlsson; [2023]
    Nyckelord :Barnradions bokpris; Älgkungen; Maria Hellbom; ekokritik; antropocentrism; dualism.;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras Maria Hellboms Älgkungen (2021) ur ett ekokritiskt perspektiv, med stöd i ett didaktiskt sådant. Syftet med studien är att lösa upp dualismen mellan antropocentrism och ekocentrism. Syftet är vidare att problematisera dualismen mellan didaktik och estetik. LÄS MER

  3. 3. "Mitt vuxna jag förstår detta, men barnet i mej accepterar aldrig en sådan tolkning" : En undersökning av den didaktiska potentialen i Bröderna Lejonhjärta för gymnasieskolans svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Lisen Svensson; [2023]
    Nyckelord :litteraturdidaktik; astrid lindgren; didaktisk potential; tolkningsmöjligheter;

    Sammanfattning : Denna uppsats analyserar fyra litterära teman i Astrid Lindgrens Bröderna Lejonhjärta (1973) med syfte att se verkets didaktiska potential för gymnasieskolans svenskundervisning. Temana som analyseras är mod, frihet, godhet och död, vilka alla kopplas till skolans styrdokument; både i form av ämnesplan och värdegrund. LÄS MER

  4. 4. “The Answer to the Great Question” : The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy by Douglas Adams and Narrative Worldmaking 

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Marina Allbäck; [2022]
    Nyckelord :Science fiction; cognitive narratology; narrative worldmaking; components of the genre; time; space; characters; The Hitchhiker’s Guide; Douglas Adams;

    Sammanfattning : Abstract Cognitive narratology constitutes the study of mind-related aspects of storytelling embracing the nexus of narrative and mind. Theorists in the sphere of cognitive narratology believe that the mental capacities of the reader provide basis for narrative experience involving him or her in the process of co-creation of narrative worlds. LÄS MER

  5. 5. Hur kan jag veta om jag aldrig har fått testa? : En kvalitativ studie kring pedagogers förhållningssätt till att motverka stereotypa könsmönster i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Naja Khoury; Jennifer Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; förskola; förhållningssätt; miljö; material; genus; könsroller; närvaro; begränsningar; dominerande diskurser; feministisk poststrukturalism. positionering; subjektskapande;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ studie som handlar om hur pedagogers förhållningssätt till att motverka stereotypa könsmönster i förskolan ser ut. Syftet med studien är att undersöka vad pedagogerna i förskolan uppfattar blir viktigt i arbetet med miljö, material och förhållningssätt för att motverka stereotypa könsmönster i förskolan, samt vilka begränsningar pedagogerna uppfattar med det arbetet. LÄS MER