Sökning: "fantasilek"

Visar resultat 11 - 15 av 23 uppsatser innehållade ordet fantasilek.

  1. 11. Lek som arbetsmetod för att stötta barn : En studie om hur förskollärare kan använda lek för att stötta barn i olika situationer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sandra Berglund; Ester Bergström; [2017]
    Nyckelord :Barns fobier; Barns rädslor; Drama; Fantasilek; Förskollärarens deltagande; Lek; Lekens betydelse; Lärplattan; Teknik; Tolkande reproduktion;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var undersöka vilka arbetsmetoder och redskap förskollärare använder för att stötta barn genom lek i förskolans verksamhet. Vi redogör för tidigare forskning om hur lek används i olika situationer för att stötta barn, men även hur barn och vuxna kan ha olika synsätt på vad lek innebär och dess syfte. LÄS MER

  2. 12. ”Hen är ute, det är bra. Eller ja, kanske lite bra?” : En fallstudie om barns agerande gentemot de sociala lekreglerna.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sofie Nyström; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur barn agerar i leken, med fokus på de sociala lekreglerna samförstånd, ömsesidighet och turtagande. Jag vill i denna studie se i vilken grad de sociala lekreglerna synliggörs i en förskolegrupp, samt hur det kan påverka den aktuella leken. LÄS MER

  3. 13. Fantasi och kreativitet i leken- vägen till språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Slawomira Anna Hallenberg; [2016]
    Nyckelord :fantasi; kreativitet; lek; språkutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få en fördjupad kunskap om hur fantasi och kreativitet i olika lekaktivite-ter fungerar som en språkutvecklande situation. Arbetet är baserat på en kvalitativ metod i form av observationer som genomfördes med hjälp av kamera och anteckningar. LÄS MER

  4. 14. Språkinlärning i en Ur och Skur praktik : En studie om platsens betydelse för språklärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jessica Svensson; [2016]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; språkinlärning; sociala praktiker; utomhusmiljö; Ur och Skur;

    Sammanfattning : Denna uppsats har till syfte att öka kunskap om mellanrummet mellan platsens betydelse och motorikens inverkan på barns språkinlärning i en Ur och Skur verksamhet. Den valda metoden för att försöka få syn på detta mellanrum har varit observationer med fältanteckningar och ljudinspelningar. LÄS MER

  5. 15. Förskolebarns jämställdhet i naturen : En fältstudie med fokus på genus och lek i naturmiljön

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Jenny Gustavsson; Johanna Larsson Gullander; [2015]
    Nyckelord :Förskola; genus; jämställdhet; lek; naturmiljö; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utforska hur förskolebarn i åldrarna 4 till 5 år interagerar och vilka könsroller och mönster som gestaltas i naturmiljön. Studiens forskningsfrågor handlar om vilka lekkategorier som synliggörs och hur genus framträder i den fria leken i naturmiljön. LÄS MER