Sökning: "fantasy språk"

Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade orden fantasy språk.

  1. 1. Ett sandkorn innehåller kungariken – eller inte C.G. Jungs svarta böcker i ljuset av brottet med Freud

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Svante Liljeäng; [2024-02-14]
    Nyckelord :Jung; Freud; Psykoanalys; Analytisk psykologi; Black Books; Mytologi; Borderline; Brikolör; Det vilda tänkandet; Lévi-Strauss; Psychoanalysis; Black Books; Mythology; The savage mind; Bricoleur; Analytical psychology;

    Sammanfattning : Carl Gustav Jung started to write his Black books, in which he saw himself analyzing unconscious fantasies, during the same time that he leaved the psychoanalytical movement and broke off his personal relations with Sigmund Freud. This thesis sees the interpretation of these books through a wider contextualization. LÄS MER

  2. 2. Elevers föreställningar om fantasi : och hur de använder sig av fantasin för att lösa uppgifter i ämnena teknik och bild

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Eva Zwahlen; [2023]
    Nyckelord :fantasy imagination socioculture subject didactics image middle school elementary school pedagogy drawing pretend play didactics free play children students creativity cognition development; fantasi sociokultur ämnesdidaktik bild mellanstadium grundskola bildpedagogik ritning låtsaslek bilddidaktik fri lek barn elever kreativitet kognition utveckling;

    Sammanfattning : Examensarbetet undersöker hur elever använder fantasin när de får en bilduppgift i ämnet bild och när de får en ritningsuppgift i ämnet teknik. Studien är utförd på elever i årskurs sex. Studien undersöker hur eleverna skapar inre bilder utifrån sina erfarenheter och använder sin fantasi för att lösa konkreta skoluppgifter. LÄS MER

  3. 3. Den evolverade monomyten: inklusion och personliga narrativs inverkan på moderna rollspel : En komparativ analys

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Mathias Arancibia Mena; [2023]
    Nyckelord :monomyt; rollspel; inklusion; ramverk; dissonans;

    Sammanfattning : Rollspel blir alltmer populära på en global nivå, med spelare runt hela världen och publikationer på flera olika språk. Som grund till rollspel och fantasy-genren den växte ut från ligger bland annat koncept som ‘hjälteresan’ och mytologi. LÄS MER

  4. 4. Escaping the Stereotypical : A character analysis of Addie LaRue in V.E.Schwab's The Invisible Life of Addie LaRue

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Milla Fyrman; [2023]
    Nyckelord :Stereotypes; Fantasy; Characterization; Heroes; V.E. Schwab; The Invisible Life of Addie LaRue;

    Sammanfattning : With the support of earlier research about female heroes and the representation of female characters in fantasy, this essay argues that V.E. LÄS MER

  5. 5. Sorry, I Don’t Know a Justin! : A study of LGBTQIA+ Representation, Fan Interaction, and Identity in The Adventure Zone.

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Sofie Jönsson; [2023]
    Nyckelord :EFL; The Adventure Zone; Universal Design for Learning; UDL; identity; LGBTQIA ; LGBTQ ; transmediation; authorship; fandom; fan interaction;

    Sammanfattning : This thesis examines how queer identities are represented through characters in The Adventure Zone, a popular Dungeons and Dragons, fantasy comedy podcast that features unique fan contributions and deep involvement from the creators. Drawing on queer theory and theories of stereotypes and language, audience participation, and transmediation, this thesis argues that The Adventure Zone’s portrayal of queer identities both challenges dominant norms and stereotypes while also being shaped by them, and that listening to the podcast can create opportunities to discuss queer identities, LGBTQIA+ questions and the relationships between author and fans online in the Swedish EFL classroom. LÄS MER