Sökning: "fashion business sweden"

Visar resultat 1 - 5 av 78 uppsatser innehållade orden fashion business sweden.

  1. 1. Svenska Modedesigners Upplevelser av Country-of-Origin : Utmaningar och Möjligheter Utomlands

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Anton Bergman; Edith Hoge Beckman; [2024]
    Nyckelord :Country-of-Origin; Swedish Fashion Design; Business Culture; Globalization; Foreign Work; Country-of-Origin; Svensk Modedesign; Affärskultur; Globalisering; Utlandsarbete;

    Sammanfattning : Svenska varumärken i allmänhet och svenska modevarumärken i synnerhet har en god ställning på den globala marknaden. Som en konsekvens av detta väljer flera svenska modeföretag att marknadsföra sina varumärken genom att betona sitt svenska ursprung. Detta är vad som inom marknadsföring benämns som Country-of-Origin. LÄS MER

  2. 2. Deadstock-textilier: En analys av dess hållbarhetspotential och strategiska värde för företag

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Andreas Banck; Hampus Knutsson; [2023-09-22]
    Nyckelord :Deadstock textiles; Sustainable fashion industry; Textile waste products; Circular economy; Strategy; Challenges; Upcycling;

    Sammanfattning : The textile fashion industry has a significant environmental impact. The industry accounts for 10% of the world's total carbon dioxide emissions and also leads to other negative environmental impacts. To adapt to environmental goals, including achieving the 1.5-degree target presented by the IPCC, the industry must undergo changes. LÄS MER

  3. 3. Effekten av influencer-marketing : En kvantiativ studie som undersöker influencer-marketings roll kring Generation Z konsumentbeteende

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Filippa Larsson; Eric Parsmo; Wilma Forssander; [2023]
    Nyckelord :influencers; influencer-marketing; sociala medier; Generation Z; förtroende; klädbranschen; impulsköp;

    Sammanfattning : Datum: 2023-05-30  Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi  Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet  Författare: Eric Parsmo, Filippa Larsson & Wilma Forssander  Titel: Effekten av influencer-marketing   Handledare: Rana Mostaghel   Nyckelord: Influencers, Influencer-marketing, Sociala medier, Generation Z, Förtroende, Klädbranschen, Impulsköp  Frågeställningar: - Vilka faktorer inom influencer-marketing spelar roll när det kommer till Generation Z konsumentbeteende inom klädbranschen i Sverige? - Vilka faktorer spelar en roll för Generation Z tillit gentemot influencer-marketing?  Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka sambanden mellan utvalda variabler för att se vilka faktorer inom influencer-marketing som spelar roll när det kommer till Generation Z konsumentbeteendet inom klädbranschen i Sverige. Studien undersöker även tilliten mellan Generation Z och influencer-marketing. LÄS MER

  4. 4. Are you ready for a new (AI) colleague? : How the geopolitical and cultural contexts influence fashion retail managers’ decision-making process regarding adopting and implementing AI.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Florence Mensah; Marina Lysikova; [2023]
    Nyckelord :AI technology; artificial intelligence AI ; digital transformation; IT innovation; cultural context; geopolitical context; AI adoption; AI implementation; fashion retail industry;

    Sammanfattning : The rapid development of artificial intelligence (AI) has led to significant changes in the business environment and academic discussions. AI boosts productivity and positively impacts the competitive advantage of organisations. LÄS MER

  5. 5. Exploring the Use of Nordicness in Sustainability Messages: The Case of Nordic Fashion Brands

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sukhitha Basnayake; Emilie Nørgaard; Jonhatan Andres Acevedo Escobar; [2023]
    Nyckelord :Business and Economics;

    Sammanfattning : Being on everyone’s lips for years, the concept of sustainability has become an almost unavoidable phenomenon within contemporary business discourses and practice. In particular, has the Nordic fashion industry increasingly been infused by sustainability with a continuous growing public interest in buying sustainable products from companies that have embarked on a sustainable path. LÄS MER