Sökning: "fashion theory"

Visar resultat 16 - 20 av 518 uppsatser innehållade orden fashion theory.

  1. 16. Bohus Stickning: En analys av den kreativa processen och dess aktörer

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Textilvetenskap

    Författare :Isa Holmgren; [2023]
    Nyckelord :Bohus Stickning; Bohuslän; Stickning; Textil; Mode; Actor-Network-Theory; ANT;

    Sammanfattning : This study investigates the meaning of the creative process within Bohus Stickning. With the use of Actor-Network-Theory in combination with Material Culture Theory, a framework of actors and networks has been made. LÄS MER

  2. 17. Fashioning the Art Gallery : Illusion, Commodity and Death in Martin Margiela at Lafayette Anticipations; A Digital Study of Interdisciplinary Artistic Practices

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Jacob Varnauskas; [2023]
    Nyckelord :Martin Margiela; Lafayette Anticipations; Exhibition Studies; Performance Studies; Walter Benjamin; Nicolas Bourriaud; Contemporary Art; Visual Art; Interdisciplinary Art; Fashion Theory; Creative Practice; Artistic Practice; Digital Art History; Art History; Postproduction; Commodifying the Body; Appropriation of Forms; Ready-made; Pop Art; Dadaism; Memento Mori; Vanitas;

    Sammanfattning : A study of the shift within the practice of Martin Margiela's creative practice based on his solo exhibition at Lafayette Anticipations from Oct. 20 to Jan. 2 2022 in Paris, France. LÄS MER

  3. 18. Att hantera kriser på sociala medie r: Kriskommunikation och publikens reaktioner på TikTok - En fallstudie av Balenciagas krishantering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Alma Karlsson Sköldqvist; Erik Stärner; [2023]
    Nyckelord :Balenciaga; crisis communication; secondary crisis communication; cancel culture; social media; fashion; Demna; spreadability; TikTok; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : This thesis centers around Balenciaga's controversy that spread in the fall of 2022. By examining statements published by Balenciaga and associated stakeholders, the study aims to review how the crisis was managed based on crisis management strategies. LÄS MER

  4. 19. Investigating Factors Influencing the Continued Usage and Adoption of Smartwatches: : An Analysis Of Pakistani Users

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Sehrish Raza; [2023]
    Nyckelord :Smartwatch adoption; Behavioral intentions; technology integration; Pakistani Users;

    Sammanfattning : An important field of research now is how smartwatches are being adopted and used in variouscultural situations. The adoption of smartwatches among Pakistani consumers is the subject ofthis study, with an emphasis on understanding the behavioral intents and usage patternsinfluenced by cultural customs and lifestyle preferences. LÄS MER

  5. 20. Hur kan konsumentens returbeteende vid onlineköp minimeras med stöd från det digitala verktyget mobile augmented reality (MAR)? : En kvalitativ studie om hur mobile augmented reality (MAR) kan vara ett behjälpligt digitalt verktyg för att modifiera returbeteendet hos konsumenter vid onlineköp

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Sivan Dana; Alina Music; [2023]
    Nyckelord :E-commerce; fashion industry; digitization; virtual fitting rooms; Mobile Augmented Reality MAR ; return behavior; E-handel; modebranschen; digitalisering; virtuella provrum; Mobile Augmented Reality MAR ; returbeteende;

    Sammanfattning : Datum: 2023-05-31 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 högskolepoäng Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet. Författare: Sivan Dana, Alina Music Titel: Hur kan konsumentens returbeteende vid onlineköp minimeras med stöd från det digitala verktyget mobile augmented reality (MAR)? Handledare: Sara Melén Hånell Nyckelord: E-handel, modebranschen, digitalisering, virtuella provrum, Mobile AugmentedReality (MAR), returbeteende Teoretisk utgångspunkt: The Theory of Planned Behaviour Syfte: Syftet med studien är att med hjälp av kvalitativ metod undersöka hur konsumentersreturbeteende kan minimeras med användning av Mobile Augmented Reality (MAR). LÄS MER