Sökning: "fatta ett välgrundat affärsbeslut"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden fatta ett välgrundat affärsbeslut.

  1. 1. Vilseledande skönhet - Konsumentskyddet vid marknadsföring av skönhetsingrepp

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Tindra Johansson; [2023]
    Nyckelord :Marknadsföringsrätt; skönhetsingrepp; sociala medier; vilseledande marknadsföring; konsumentskydd; rättssociologi; rättsvetenskap en. law ; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I takt med att samhället utvecklas så förändras även kroppsidealen. Genom marknadsföring av skönhetsingrepp på sociala medier har ingrepp som faktiskt är förenade med stora hälsorisker blivit normaliserade. LÄS MER

  2. 2. Aggressiv marknadsföring - Trakasserier, tvång eller otillbörlig påverkan (annat aggressivt påtryckningsmedel)?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Naida Sinanovic; [2017]
    Nyckelord :trakasserier; aggressiv marknadsföring; tvång; otillbörlig påverkan; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Marknadsföring är vanligt förekommande i dagens samhälle och marknadsföringsrätten är central när det gäller att avgöra om marknadsföringen är lagligt utformad. All marknadsföring är ägnad att påverka en eventuell konsument till att fatta ett affärsbeslut. LÄS MER

  3. 3. Aggressiv marknadsföring

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Linda Bengtsson; [2012]
    Nyckelord :Aggressiv marknadsföring; Direktivet 2005 29 EG om otillbörliga affärsmetoder; Marknadsrätt; Marknadsföringsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Marketing through aggressive methods has traditionally been considered inappropriate and prohibited in Sweden. It was first when Sweden adopted Marketing Act (2008:486) an explicit prohibition of aggressive commercial practices was introduced. LÄS MER

  4. 4. Konkurrensbegränsande köperbjudanden : -        Står marknadsföringslagen i strid med konkurrenslagen?

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Malin Berg; Frida Poulsen; [2010]
    Nyckelord :Invitations to purchase; Anti-competitive; Competition law; Marketing Act.; Marknadsrätt; Konkurrensrätt; Köperbjudande; 12§; MFL; KL; PiL; Konkurrensbegränsande; Affärsbeslut; Ottillbörliga affärsmetoder.;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att söka bringa klarhet i huruvida de krav som finns i 12 § Marknadsföringslagen (MFL) är förenliga med artikel 101(1) Lissabonfördraget samt 2:1 Konkurrenslagen (KL). I arbetet kommer rättsdogmatisk metod att användas, vilket innebär redogörelse av hur de aktuella rättsreglerna är utformade (de lege lata) samt hur de kan tänkas revideras (de lege ferenda). LÄS MER

  5. 5. Den nya marknadsföringslagen (2008:486)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Karin Lind; [2008]
    Nyckelord :Marknadsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Marknadsrätten är det system av rättsregler som drar upp rättsliga gränser för företagens handlande på marknaden genom ramregler som särskilt behandlar företagens etablering, konkurrens, marknadsföring, prissättning och avtalsvillkor samt skyddet för konsumenterna. MFL är den del av marknadsrätten som innehåller de rättsliga styrmedlen för företagens åtgärder på marknaden. LÄS MER