Sökning: "fattigdom hur arbetar FN"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden fattigdom hur arbetar FN.

  1. 1. Hur arbetar lärare med hållbar utveckling? En studie om hur mellanstadielärare implementerar hållbar utveckling i geografi.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Therese Berntsson; [2022-02-03]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; geografi; mellanstadiet; skola;

    Sammanfattning : Idag är hållbar utveckling ett allmänt känt begrepp som används i både forskningen, samhällsdebatten och i skolans läroplan. Även om hållbar utveckling är allmänt känt är begreppet problematiskt. Problematiken utgår från att definitionen ger en bred, men vag förståelse om begreppet. LÄS MER

  2. 2. Räddningstjänstens arbete med Agenda 2030

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Brandteknik

    Författare :Albert Enger; Erika Persson; [2022]
    Nyckelord :Agenda 2030; Räddningstjänst; FN:s globala hållbarhetsmål; Myndigheten för samhällsskydd och beredskap MSB ; Handlingsprogram; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : The importance of sustainability is constantly increasing in today’s society and 2015 the United Nations adopted 17 global sustainable development goals (SDGs), summarized as the “2030 Agenda”. To achieve the 2030 Agenda all sectors must become involved which means that the Fire and Rescue Services (FRS) must contribute to this sustainability work. LÄS MER

  3. 3. Att sko sig på barns bekostnad - vilken betydelse bör Barnkonventionen ha för barn i skoindustrin?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Karolina Kvernby; [2011]
    Nyckelord :barnarbete; Internationell rätt; familjerätt; Barnkonventionen; FN:s barnkonvention; skoindustri; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar vilken betydelse FN:s konvention om barnets rättigheter bör ha för barn i skoindustrin. För att besvara denna huvudfråga tar uppsatsen upp följande delfrågor: - Hur ser situationen ut när det gäller barnarbete? - Vad är FN:s Barnkonvention? - Vem har ansvar för att Barnkonventionen efterlevs? - Hur och var sker tillverkningen av skor? - Vilka rutiner har skoföretag när det gäller att ta reda på hur och av vem deras varor har producerats? Regler kontra verkligheten. LÄS MER

  4. 4. Utveckling för alla? - om den mänskliga rätten till utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Agnes Brännberg; [2008]
    Nyckelord :Folkrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Samtidigt som befolkningen i rika länder lever i ett överflöd av tillgångar präglas tillvaron för många fattiga kvinnor och män i utvecklingsländer av hunger, förtryck, fattigdom och kränkningar av mänskliga rättigheter. Rätten till utveckling erkändes av det internationella samfundet som en okränkbar mänsklig rättighet 1986 när FN:s generalförsamling antog deklarationen om rätten till utveckling. LÄS MER

  5. 5. Skolintroduktion för nyanlända elever

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Eva Medrzycki; Kinga Viklund; [2008]
    Nyckelord :nyanlända elever; förberedelseklasser; skolintroduktion;

    Sammanfattning : Idag finns det ca 20 miljoner människor på flykt i världen enligt FN:s beräkningar. Anledningen till att de flyr är att de söker en trygg tillvaro samt för att undkomma krig, fattigdom och förtyck. Sverige är ett av de länder som erbjuder sig att ta emot flyktingar. Flyktingarna erbjuds nya levnadsvillkor bl. LÄS MER