Sökning: "fattigdom utanförskap"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden fattigdom utanförskap.
1. Alla kan bli statsminister : En narrativ studie med rektorer i särskilt utsatta områden.
Master-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : This study is based on data from eight interviews with principals who lead schools in particularly vulnerable areas, where gang crime, exclusion, overcrowding and poverty are commonplace. The research questions are about their own view of their work in relation to the context. LÄS MER
2. Barnfattigdom i Norrbotten : En studie om barns ekonomiska utsatthet i samhället
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : Barnfattigdom är ett viktigt ämne att belysa och prata kring. Denna studie syftar till att undersöka hur barn påverkas av att leva och växa upp i barnfattigdom, främst ur olika sociala aspekter. Barnfattigdom finns överallt, oavsett världsdel eller samhälle. LÄS MER
3. Språkutveckling i skolor i socioeknomisk utsatta områden : Language Development in Schools in Socio-Economically ExposedAreas
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Skolor i socioekonomiskt utsatta områden stöter på mång svårigheter gällande elevernas lärande och kunskapsutveckling. Det har länge lagt märke till att elevernas språkförmåga brister till skillnad från andra skolor som inte befinner sig i utsatta områden. LÄS MER
4. “Jag offrar mig själv för att kunna försvara mitt område eller mina grabbar” : en studie om den socioekonomiska eftersattheten och dess koppling till gatuvåldet bland unga män i Sverige
Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskapSammanfattning : This study focuses on examining whether there is a link between crime/street violence and socioeconomically disadvantaged/neglected areas. The study was executed on the basis of professionals' perspective on the issue. LÄS MER
5. Socioekonomiska och kulturella faktorers betydelse vid identifiering och behandling av ADHD-symptom hos barn och ungdomar
Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Bakgrund: ADHD-diagnostisering hos barn och ungdomar har de senaste åren ökat i snabb takt. Problematiskt beteende hos barn och ungdomar har alltid uppmärksammats men har de senaste 20 åren i allt högre utsträckning kommit att förstås som ADHD. LÄS MER