Sökning: "fear of missing out"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden fear of missing out.

  1. 1. Rädslan att missa en bra investering

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Simon Pasula; [2024-02-20]
    Nyckelord :Rädsla; investering; FFOMO; Financial Fear; experimentell manipulation;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka sambandet mellan Financial Fear of Missing Out (F-FOMO) och antal kronor investerat. Studien särskiljer sig då den använder sig av experimentell manipulation för att undersöka om denna relation påverkas av ett tilldelat riskscenario. LÄS MER

  2. 2. ”Shame of missing out”, det nya FOMO : En kvalitativ intervjustudie om hur känslor hos unga kvinnor upplevs när influencers uppmanar till konsumtion på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Alice Klevfors; Nilsson Isabell; [2024]
    Nyckelord :Impulsive consumption; FOMO; SOMO; influencer marketing; relationship building; Instagram; emotions; qualitative interview study; thematic analysis; young women; Sweden; Impulsiv konsumtion; FOMO; SOMO; influencer marketing; relationsskapande; Instagram; känslor; kvalitativ intervjustudie; tematisk analys; unga kvinnor; Sverige;

    Sammanfattning : With the increasing trust and power of influencers on social media, more research and information are needed on how influencers affect the emotions of their followers. The climate that exists on social media today contributes to calls for unsustainable consumption, which is something that influencers in particular contribute to. LÄS MER

  3. 3. Micro-interactions affecting our mega minds; Designing to reduce procrastination behavior using mindful design

    Master-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Moa Gottschalk; [2023]
    Nyckelord :social media platforms; SMP; micro-interactions; procrastination; self-control; mindful design;

    Sammanfattning : Social media platforms (SMP) are a continually growing field with several implications for the social structures of society. SMPs are web-based platforms on which users connect with other individuals and organizations which enables social connections and social bonding. LÄS MER

  4. 4. Moderskap av eget val : Ensamstående kvinnors upplevelser av assisterad befruktning och deras syn på rollen som ensamstående förälder: En litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Tess Strandberg; Moa Höglund; [2023]
    Nyckelord :Ensamstående kvinnor; Single mother by choice; Assisterad befruktning; Beslutsprocess; Normer; Kärnfamilj; Litteraturöversikt;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka ensamstående kvinnors upplevelser av att skaffa barn på egen hand via assisterad befruktning, samt deras syn på sin roll som ensamstående förälder. Studien är en kartläggande litteraturöversikt som inkluderar tolv artiklar från olika delar av världen. LÄS MER

  5. 5. Det trötta samtycket — ett användarperspektiv om cookie-notisers användbarhet : Undersökning av vilka faktorer som påverkar användares upplevelse, uppfattning och slutgiltiga val i en cookie-notis

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sebastian Björk; Debora Jansson; Anna Larsson; [2023]
    Nyckelord :Cookie-notiser; design; informationsarkitektur; integritetsparadox; samtyckeströtthet; GDPR; nudging; fear of missing out;

    Sammanfattning : This thesis aims to investigate the effectiveness and significance of cookie notifications for users from a consent perspective. Specifically, the study seeks to answer the following research questions: 1) What types of cookie notifications can be identified on websites? 2) What factors influence the perception, experience, and final decision of tech-savvy users when it comes to cookie notifications? The implementation of the General Data Protection Regulation (GDPR) in 2018 has required websites to inform users about the collection, processing, and use of personal data, as well as request their consent. LÄS MER