Sökning: "feelgood"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet feelgood.

  1. 1. Feelgood på folkbiblioteket : En kvalitativ intervjustudie med sex bibliotekarier 2023

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Karin Meissner; [2023]
    Nyckelord :Feelgood; Public Library; Adult Reading; Popular Fiction; Librarians; Genre Fiction; Feelgood; folkbibliotek; litteraturförmedling; vuxnas läsning; genrelitteratur; bibliotekarier;

    Sammanfattning : Abstract  Introduction. The aim of this study is to investigate the role of a relatively new genre in popular literature in Sweden called "feelgood". Feelgood, as literary genre, has quickly risen to become a beloved and frequently borrowed genre among readers. LÄS MER

  2. 2. Svenska ljudboksälskares passioner och frustrationer : en möjlighet för smalare kvalitetslitteratur i de digitala strömningstjänsterna?

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Niklas Johnsson; [2023]
    Nyckelord :Ljudbok; digitala strömningstjänster; kvalitetslitteratur; materialitet; digitalisering; artificiell intelligens; metadata; personalisering;

    Sammanfattning : I den allmänna debatten framförs ofta åsikten att ljudbokens popularitet i kombination med de digitala strömningstjänsternas kommersiella genomslag leder till en förflackning av vår litteraturkonsumtion och hotar den smalare, kvalitativa, litteraturens position och existens. Deckare, feelgood och romance dominerar idag lyssningen i strömningstjänsterna, men beror skillnaden i konsumtionsmönster på ljudboken som modalt format eller finns det andra förklaringsmodeller? Är denna form av litteraturkonsumtion ett substitut för läsning av tryckta böcker, eller är den primärt inkrementell? Kan det i själva verket finnas ett positivt motnarrativ där ljudbokens materialitet öppnar upp möjligheter till nya litterära uttryck och sätt att konsumera litteratur som kan bidra till att både bredda och fördjupa det litterära fältet? I denna framställning diskuteras dessa frågar med hjälp av en tvärvetenskaplig ansats, där tidigare forskning och teoretiska perspektiv kombineras med empiriskt material: en enkätundersökning i Facebookgruppen ”Vi som älskar ljudböcker” som genomfördes i februari 2023 samt aktuella exempel från de ledande svenska strömningstjänsterna. LÄS MER

  3. 3. Pretty in Pink: En undersökning av romance-imprints på den svenska bokmarknaden

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Rebecca Weiger; Julia Håkansson; [2023]
    Nyckelord :romance; imprints; romancedrottning; paratexter; värde; kapital; kurering; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att belysa utvecklingen av romance-imprints på den samtida bokmarknaden i Sverige, och hur dessa arbetar med värdeförhandling av romancegenren. Detta görs genom att undersöka två imprints – Lovereads och HarperLove – och deras kurering av författarskap, deras marknadsföring och visuella profil, samt vad som kännetecknar deras relation med sina läsare. LÄS MER

  4. 4. Användning av digitala tekniker för att utvärdera fysisk ergonomi : Användandet av IPS IMMA för analys samt förbättring av monteringslinjers ergonomi

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för ingenjörsvetenskap

    Författare :Sandra Nyström; [2021]
    Nyckelord :DHM-verktyg; digital human modeling; fysisk ergonomi; utvärdering; IPS IMMA; manuella monteringsstationer;

    Sammanfattning : Bad worker health leads to an unnecessary increase of absent days and loss of money, particularly the more physically demanding jobs as in industry. This can be seen in both a broader perspective and also in the suffering of the individual. LÄS MER

  5. 5. BARA FÖR SPELANDETS SKULL? En diskursanalytisk studie över ensemblelärares positionering och funktion på gymnasieskolans estetiska program

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/ Högskolan för scen och musik

    Författare :Christer Larsson; [2016-10-20]
    Nyckelord :music education; ensemble teacher; positioning; upper secondary school; social constructionism; discourse psychology;

    Sammanfattning : This paper examines how ensemble teachers, in the Swedish upper secondary school, talk about their didactical positions and functions in the classroom, and how these conversations construct and authorize the teachers’ discursive room for manoeuvre. The study takes a social constructional perspective as its starting point, and assumes that every day interaction in a social context, produce a system of truths which determines what is possible or impossible to say or do. LÄS MER