Sökning: "felstavningar"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet felstavningar.

  1. 1. Godkänner lärare texter med en lägre språklig nivå än tidigare? : En undersökning av språkriktighetsfel i godkända elevtexter från de nationella proven

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Alva Schiöler; [2022]
    Nyckelord :Språkriktighet; ungas skrivförmåga; bedömning; skrivkris;

    Sammanfattning : År 2020 sändes Utbildningsradions dokumentär Skrivglappet, vilken gav upphov till en diskussion kring om unga har blivit sämre på att uttrycka sig i text. I dokumentären hävdasatt lärare idag godkänner texter med lägre språklig kvalitet än tidigare. LÄS MER

  2. 2. Hur kan digitala verktyg främja lärandet för elever med dyslexi sett ur ett elevperspektiv? : En kvalitativ intervjustudie om dyslektiska elevers upplevelser av digitala verktyg i sin skolundervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Jessica Darkgie; [2021]
    Nyckelord :dyslexia; reading and writing difficulties; digital tools; digital aids; students; learning; education; dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; digitala verktyg; digitala hjälpmedel; elever; lärande; undervisning;

    Sammanfattning : Skolverket har som mål att stärka elevers digitala kompetens inom skolväsendet för att främja kunskapsutvecklingen och anser att mer forskning behövs för att se hur elever kan uppnå en hög digital kompetens. För att digitala verktyg ska kunna stötta elevers lärande behöver dessa verktyg utvärderas ur ett elevperspektiv, speciellt för elever med dyslexi som har ett stort behov av digitala verktyg för att uppnå kunskapskraven. LÄS MER

  3. 3. Human vs Computer Generated Questions : A Survey Study

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Linnea Bonnevier; Sara Damne; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This thesis investigates if humans can tell apart computer generated and human written questions. Limited work has previously been done in the area of comparing the results of different algorithms. This thesis used generated questions from two different algorithms. One recently developed and more advanced than the other but not as tested. LÄS MER

  4. 4. Vad krävs för ett E? : En jämförande studie över sva-elevers språkliga behärskning utefter kvantitativa textmått.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Mårten Holmström; [2020]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; nationella provet; likvärdig bedömning; gymnasiet; komvux; kvantitativa textmått; kön; textgenre;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker ifall det finns någon skillnad i andraspråkselevers språkliga behärskning beroende på om de studerat på gymnasiet eller komvux. Detta diskuteras i kombination med det varierande undervisningsupplägget mellan de två skolformerna. LÄS MER

  5. 5. Felstavningar : En studie av typiska stavfel i svenska elevers texter i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rita Raatikainen; [2018]
    Nyckelord :Elevtexter; fonetisk analys; kognitivt perspektiv; dubbelteckning; stavfel; stavning;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen var att med stöd av fonetisk analys öka kunskapen om stavfel i texter skrivna av svenska elever i årskurs 3. Studien hade tre forskningsfrågor som vägledde arbetet och analys av resultat. LÄS MER