Sökning: "felsvar"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet felsvar.

  1. 1. Är det rimligt? : En kvalitativ intervjustudie om lärares upplevelser av att undervisa om rimlighetsbedömning vid algoritmräkning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Nils Bond-Waldefeldt; [2023]
    Nyckelord :Matematik; Rimlighet; Algoritmer; Taluppfattning; Fenomenologi;

    Sammanfattning : Elevers förmåga att kunna göra rimlighetsbedömningar i matematiken påverkas i stor utsträckning av vilken undervisning de möter. Rimlighetsbedömning är något som finns med i det centrala innehållet för samtliga årskurser i grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Hur mönsterseparation och igenkänningsminne förändras med tiden – En experimentell minnesstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Mårten Petersson; Pelle Schumacher; [2023]
    Nyckelord :minne; MST; mönsterseparation; online-experiment; memory; pattern separation; online experiment; Social Sciences; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : I begreppet minne ryms flera kognitiva processer. En viktig minnesförmåga är mönsterseparation, som innebär att skilja nya visuella intryck från redan kända. Det datoriserade bildminnestestet MST (Mnemonic Similarity Task) har tagits fram för att testa denna förmåga. LÄS MER

  3. 3. Tallinjen i de tidiga skolåren : En litteraturstudie om tallinjen som modell i matematikundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Nathalie Jonsson; Denise Stendahl; [2023]
    Nyckelord :Tallinje; tomma tallinjen; matematik; taluppfattning; lågstadiet;

    Sammanfattning : Tallinjen är ett didaktiskt redskap och kan ses som en mental modell av tal, som kan hjälpa elever att utveckla en god taluppfattning. Taluppfattning är grundläggande för att elever ska utveckla kunskaper inom ämnet matematik och tallinjen är en modell som kan hjälpa eleverna att utveckla en god taluppfattning. LÄS MER

  4. 4. Felsvar i matematikundervisning. En kvalitativ studie om hur lärare hanterar och stöttar elevers felsvar i matematikundervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sally Dallachi; [2022-06-29]
    Nyckelord :Felsvar; undervisning; elev; lärare; klassrumsmiljö;

    Sammanfattning : Studien syftar till att synliggöra några olika sätt som lärare utgår ifrån för att hantera och stötta elevers felsvar på, för att skapa en medvetenhet om hur hanterandet och stöttning av felsvar kan påverka elevers inlärning positivt eller negativt. Frågeställningarna som har varit aktuella för uppsatsen är följande, Hur hanterar lärare elevers felsvar i matematikundervisningen? Hur arbetar lärare med att stötta elever vid felaktiga svar i matematikundervisningen? I studien framkommer det även hur läraren implementerar matematiska samtal i undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Muntlig återkoppling vid felaktiga svar som ingång till en god lärandemiljö En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Aasem Al Hesan; [2022]
    Nyckelord :verbal feedback; response; incorrect answers; learning environment; constructive discussion.; Muntlig återkoppling återkoppling ; respons; felaktiga svar; glädje; lärandemiljö; konstruktiva diskussioner.;

    Sammanfattning : Arbetets utgångspunkt är att förändra den traditionella synen på matematiska felsvar samt lärarens återkoppling vid felsvar. Genom en systematisk kvalitativ litteraturstudie syftar denna studie att visa vilken roll muntlig återkoppling och felaktiga svar har för att utveckla elevers matematiska prestationer. LÄS MER