Sökning: "fem förmågor"

Visar resultat 1 - 5 av 416 uppsatser innehållade orden fem förmågor.

  1. 1. Sång i förskolan - en aktionsforskningsstudie med fokus på pedagogernas engagemang och kompetenser inom sångundervisning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Alexandra Vulkan; Camilla Vedberg; [2024-02-29]
    Nyckelord :sångundervisning; förskola; engagemang; kompetens; förskollärare; utvecklingsarbete; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Genom en aktionsforskningsstudie, har vi genomfört ett utvecklingsarbete på en förskoleavdelning för barn i åldern tre till fem år med fokus på sångundervisningen. Studien handlar om hur pedagoger kan skapa förutsättningar för att barnen i förskolan ska få möjlighet att utveckla sina sångförmågor. LÄS MER

  2. 2. Fotbollens potentiella fördelar i Idrott och Hälsa : En kvalitativ undersökning av användningen av fotboll i idrottsundervisningen

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Babak Nikseresht; Joakim Kupari; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och bidra till en ökad förståelse för hur lärare i idrott och hälsa ser på användandet av fotboll i undervisningen och dess påverkan på ungdomars personliga utveckling, samt diskutera hur denna förståelse kan vara relevant för lärarprofessionen. Utifrån studiens syfte besvaras följande forskningsfrågor: Hur ser lärare påanvändandet av fotboll inom ämnet idrott och hälsa? Samt på vilka sätt anser lärare att fotbollsom vald aktivitet i idrott och hälsa kan påverka ungdomars personliga utveckling? Metodvalet för denna studie utgår från en kvalitativ ansats. LÄS MER

  3. 3. Distansarbetande kvinnor och mäns uppfattningar om vardagslivets bestyr : En kvalitativ studie ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anna Zetterlund Tidman; [2024]
    Nyckelord :Distansarbete; genus; könsnormer; obetalt arbete;

    Sammanfattning : I efterspåren av coronapandemin har möjligheten att kunna arbeta hemma öppnats upp mer och mer för arbetstagare och det ansågs intressant att fördjupa medvetenheten kring hur den nya moderna arbetsformen påverkar det obetalda hemarbetet. Då ojämställdhet inom det obetalda arbetet historiskt sett har rått, och även aktuella rapporter visar att det än idag råder ojämställdhet inom obetalt arbete, ansågs det även värdefullt att i studien ta avstamp ur ett genusperspektiv för att försöka få en djupare förståelse om grunden i ojämställdheten beror på könsnormer och hur det i sådana fall tar sig i uttrycksamt om distansarbete påverkar (o)jämställdheten i det obetalda hemarbetet och i sådana fall på vilket sätt. LÄS MER

  4. 4. Uppfattningar om lekens betydelse för barns utveckling och lärande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Jonna Johansson; Sara Ilievski; Shazia Ibrahimy; [2023-10-21]
    Nyckelord :Lek; Lärande; Utveckling; Förskola; Förskoleklass; Uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om leken har samma betydelse för barns lärande och utveckling i förskolan som i förskoleklassen. Vi önskar skapa en djupare förståelse om förskollärarens uppfattningar kring leken. LÄS MER

  5. 5. “Fröken! När ska du gå?!!”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Ramzi Jawhar; Serdar Uygun; [2023-10-19]
    Nyckelord :Egeninitierad lek; Styrd lek; Fritidshem; Fritidslärare; Lärare i fritidshem; Konflikthantering; Problemlösning; Alliansbildning; Relationsarbete; Identitetsskapande; Maktrelationer; Kreativitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att analysera lärarsynen på lek och de förmågor lärarna anser leken främjar. Förutom förmågorna i leken berörs även maktrelationer och relationsskapande genom barninitierade lekar. För att få svar på studiens syfte använde vi oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER