Sökning: "feminism enkät"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden feminism enkät.

  1. 1. Unga vuxnas attityd till femvertising och femwashing : En kvantitativ studie om feministiska budskap i marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emmelie Modin; Joline Olsson; [2022]
    Nyckelord :Femvertising; femwashing; feminism; postfeminism; advertising; attitude; social responsability; feminist messages; equality; women’s empowerment; Femvertising; femwashing; feminism; postfeminism; marknadsföring; attityd; socialt ansvar; feministiska budskap; jämställdhet; women’s empowerment;

    Sammanfattning : Consumers and the society as a whole are increasingly demanding companies to take their social responsibility and work actively for gender equality. Companies have therefore begun to use feminist messages in their advertising, also known as femvertising. LÄS MER

  2. 2. Fläskbatongen och skinkmackan : En undersökning av vilka ord som förekommer vid benämning av manliga och kvinnliga könsorgan

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Alexandra Viktor; [2020]
    Nyckelord :Pussy; dick; snippa; genitals; feminism; metaphors; language and biological gender; social gender; taboo; swear words; Fitta; kuk; snippa; könsorgan; feminism; metaforer; språk och kön; genus; tabu; skällsord;

    Sammanfattning : Denna uppsats är ämnad att undersöka vilka ord som används som benämningar för manliga och kvinnliga könsorgan samt att identifiera eventuella likheter och skillnader mellan hur män och kvinnor benämner dessa. Avsikten är även att kartlägga vad metaforerna bland orden säger i relation till samhället i stort. LÄS MER

  3. 3. Kan jämställdhet vara en möjlighet? : Hur användning av Femvertising påverkar varumärkesimage

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Matilda Ekman Vråmo; Eveline Castillo Haglund; [2017]
    Nyckelord :Femvertising; Brand Image; Advertising; Attitude towards the ad; Attitude towards the brand; Feminism; Empowerment; Brand Personality; Femvertising; varumärkesimage; reklam; reklamattityder; varumärkesattityder; feminism; egenmakt; varumärkespersonlighet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Spridningen av feministiska budskap och firandet av kvinnors mångfald har lett till att en ny kategori av marknadsföring har uppkommit, kallad Femvertising. Det finns en osäkerhet i hur reklam som använder sig av denna reklamform uppfattas av konsumenter, vilket gör det intressant att undersöka huruvida konsumenters attityder samt associationer kopplade till ett varumärke påverkas vid användning av Femvertising. LÄS MER

  4. 4. I skuggan av mannen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Louise Lejtzén; [2010]
    Nyckelord :gender and art; education and feminism;

    Sammanfattning : Denna projektredogörelse behandlar hur bildlärare på grundskolans senare år gör sitt urval när de undervisar om konstnärer, sett ur ett genusperspektiv. Genom enkät och intervju har jag undersökt hur 10 bildlärare i Skåne resonerar kring sitt urval, då jag ville undersöka vilken syn på konstnärer inom både äldre och samtida konst som förmedlas idag. LÄS MER

  5. 5. Bildtolkning som metod : med syfte att visualisera genusperspektivet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetiska ämnen i Lärarutbildningen Umeå

    Författare :Anna Qvist; [2007]
    Nyckelord :Sökord: Bildtolkning; genus; jämställdhet.;

    Sammanfattning : Arbetets syfte är att undersöka hur bildtolkning fungerar som metod för att nå insikt i ungdomars tankar kring jämställdhet, feminism och genus. Jag är också intresserad av hur bilder kan användas i undervisning utanför bildämnet, hur bilder kan användas som en visuell presentation till ett perspektiv eller begrepp, här till det feministiska perspektivet och genusbegreppet. LÄS MER