Sökning: "feminism könsroller"
Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden feminism könsroller.
1. Barbie, en feministisk produkt? : En multimodal kritisk diskursanalys av hur kön och stereotyper representeras i filmen Barbie.
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Studien undersöker hur filmen Barbie, som är en feministisk produkt med ironiska inslag, gestaltar feminina respektive maskulina könsroller och på vilket sätt filmen upprätthåller alternativt motsätter sig stereotyper som finns för män och kvinnor. Med utgångspunkt i samhällets normer och föreställningar om kön, syftar studien till att undersöka filmens roll i upprätthållandet eller motsättningen av dessa normer. LÄS MER
2. Feminism till salu! : En kvalitativ multimodal socialsemiotisk analys som undersöker hur femvertising materialiseras i tre svenska reklamfilmer
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Selling Feminism is a qualitative multimodal social-semiotic analysis that examines and maps how social-semiotic resources are used to materialize femvertising in Swedish marketing communication. The study also discusses what the use of the identified resources can say about the Swedish culture's perception of feminism and the meaning of femvertising. LÄS MER
3. "Since when did you give me permission to do anything?" : En narratologisk analys av genuskonstruktion, genusroller och makt i Harry Potter-serien med fokus på karaktären Ginny Weasley
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : .... LÄS MER
4. Från svartvitt till färg men ännu inte riktigt en regnbåge - En semiotisk bildanalys av Disneys två versioner av Skönheten och Odjuret
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaperSammanfattning : I vårt arbete har vi valt att göra en semiotisk analys för att undersöka stereotypa könsnormer samt hur de förändras i de två versionerna av Disneys saga Skönheten och Odjuret. Detta har vi gjort genom att titta på specifika karaktärer och scener samt jämfört de två versionerna emellan. LÄS MER
5. Unga vuxnas attityd till femvertising och femwashing : En kvantitativ studie om feministiska budskap i marknadsföring
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Consumers and the society as a whole are increasingly demanding companies to take their social responsibility and work actively for gender equality. Companies have therefore begun to use feminist messages in their advertising, also known as femvertising. LÄS MER