Sökning: "feminism unga kvinnor"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden feminism unga kvinnor.

  1. 1. girlhood. : TikTok-trenden “girlhood” som ett uttryck för en ny form av digital feminism?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Linnéa Jönsson; Fideli Almgren; [2024]
    Nyckelord :girlhood; digital feminism; aktivism; vardagsmotstånd; affordances; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker digital feminism med utgångspunkt i TikTok-trenden “girlhood”. Studiens syfte är att belysa hur tjejer och unga kvinnor genom deltagande i trenden gör uttryck för en digital feministisk aktivism. LÄS MER

  2. 2. “Bye bye booty: Heroin chic is back.” : En kvalitativ intervjustudie om på vilka sätt en grupp unga kvinnor präglas av Instagrams kroppsideal

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Agnes Nielsen; Maria Prabert; [2024]
    Nyckelord :Instagram; Ideal; Body image; Sociocultural theory; Social comparison theory; Post feminism; Gender system; Influencers;

    Sammanfattning : This study examines how young women are affected by the body ideals on Instagram. Eight women from a university in the south of Sweden are interviewed. The results are discussed in this qualitative study by using the social comparison theory, sociocultural theory, the gender system and postfeminism. LÄS MER

  3. 3. ”Vad är det som är power i detta?” : En kvalitativ studie om gruppers sociala interaktion i samtal om feministiska budskap i modeföretags marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hedvig Pahlstad; Ester Paksuniemi; [2023]
    Nyckelord :Focus group interviews; social construction; social interaction; common knowledge; identification; feminist messages; post-feminism; Fokusgruppintervjuer; social konstruktion; social interaktion; gemensam kunskap; identifikation; feministiska budskap; post-feminism;

    Sammanfattning : In society there are several structural norms that appear taken for granted and should be discussed to be recognized. Furthermore, institutions such as corporations often incorporate stereotypical gender beliefs into their structuring such as in marketing. LÄS MER

  4. 4. Det viktigaste är att vara snygg : En kvalitativ studie av feminism i sociala medier och hur unga kvinnor påverkas av att följa skönhets-inriktade influencers

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Josefine Luther; Ida Backlund; [2023]
    Nyckelord :Influencers; personal influence; femvertising; beautification; beautyfeminism;

    Sammanfattning : Influencers are the new opinion leaders, especially for young people in today's mediated society. Young women tend to follow beauty-oriented influencers, who are often using feminist messages in their content. LÄS MER

  5. 5. Unga vuxnas attityd till femvertising och femwashing : En kvantitativ studie om feministiska budskap i marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emmelie Modin; Joline Olsson; [2022]
    Nyckelord :Femvertising; femwashing; feminism; postfeminism; advertising; attitude; social responsability; feminist messages; equality; women’s empowerment; Femvertising; femwashing; feminism; postfeminism; marknadsföring; attityd; socialt ansvar; feministiska budskap; jämställdhet; women’s empowerment;

    Sammanfattning : Consumers and the society as a whole are increasingly demanding companies to take their social responsibility and work actively for gender equality. Companies have therefore begun to use feminist messages in their advertising, also known as femvertising. LÄS MER