Sökning: "feministiskt perspektiv litteratur"

Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade orden feministiskt perspektiv litteratur.

  1. 11. Vad som inte får köpas för pengar Förbud mot köp av sexuell tjänst - en studie av förbudets praktiska effekter mot bakgrund av dess skyddsintresse och ideologiska utgångspunkter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska fakulteten; Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Gabriella Nyström Gustavsson; [2014]
    Nyckelord :straffrätt; prostitution; sexköp; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Om samhället bör reglera prostitution, och hur denna lagstiftning i så fall bör utformas, är ett ämne föremål för ständig debatt. Sexköpsregleringens utformning varierar kraftigt länder emellan. I Sverige kriminaliseras inte försäljning, utan endast köp av sexuella tjänster. LÄS MER

  2. 12. Den manliga hjälten och de döda kvinnorna : En analys av I am legend ur ett genusmedvetet och feministiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för humaniora

    Författare :Mira Andersin; [2013]
    Nyckelord :litteratur; genus; feminism; film;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen Den manliga hjälten och de döda kvinnorna är att från ett genusmedvetet och feministiskt perspektiv undersöka genusroller och patriarkala tankestrukturer i Richard Mathesons roman I am legend och de tre filmatiseringar som gjorts av denna. Jag ska se hur män och kvinnor skildras, omverken vidmakthåller de stereotypa könsroller som det västerländska samhället traditionellt bygger på, eller om de bryter av mot dessa normer. LÄS MER

  3. 13. Sargassohavet stormar : Om kritisk läsning av skönlitteratur i syfte att uppnå skolans värdegrundsmål

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Patrik Fjällström; [2013]
    Nyckelord :Sargassohavet; postkolonialism; kritisk läsning; skönlitteratur.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur man som lärare kan arbeta med kritisk läsning av skönlitteratur inom svenskämnet för att diskutera och uppnå läroplanens värdegrundsmål. Genom mitt arbete har jag försökt svara på frågor som vad det innebär att arbeta med värdegrundsmålen i skolan, hur man kan använda skönlittertur som medel för att uppnå värdegrundsmålen, vilken typ av skönlitteratur som passar sig för ändamålet och vad kritisk läsning egentligen är och hur det kan inkluderas i undervisningen. LÄS MER

  4. 14. Den skenbara normbrytaren : - En studie av genuskonstruktion i fyra svenska bilderböcker för barn

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Elisabeth Larsson; [2012]
    Nyckelord :Genus; bilderbok; Pija Lindenbaum; barnlitteraturanalys; litteraturvetenskap; könsmönster; könsroller; genuskontrakt; genuskonstruktion;

    Sammanfattning : Abstract Elisabeth Larsson Den skenbara normbrytaren – en studie av fyra svenska bilderböcker UV5002 Ht 2011 I förskolans uppdrag ingår att motverka stereotypa genusnormer, vilket även innefattar att oreflekteratpresentera sådana via litteratur skriven för barn. Genom att uppmärksamma barnlitteratur somskapare och upprätthållare av genusstereotyper och genusnormer kan detta medvetandegöras ochdärmed bemötas. LÄS MER

  5. 15. "Nu är det en man här och det är...typiskt" : Tre lärare om genuspedagogik och litteraturundervisning på gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora

    Författare :Stephanie Ung; [2008]
    Nyckelord :Genus; litteraturundervisning; könsroller; svensklärare; genuspedagogik; läromedel;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka tre gymnasielärares upplevelser av att arbeta genuspedagogiskt med litteratur i svenskundervisningen. Avsikten är även att undersöka om lärarna har en planerad struktur för hur detta bör genomföras samt att undersöka hur de upplever läromedlen som finns på respektives skolor, ur ett genusperspektiv. LÄS MER