Sökning: "feminitet maskulinitet genus"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden feminitet maskulinitet genus.

  1. 1. Den man eller kvinna som är skickligare med ord än andra kallas också Bragr

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Karl Bramnert; [2016]
    Nyckelord :Gisli Súrasson; Erik Röde; isländksa sagor; vikingar; enköns-modell; Laqueur; Joan Scotts poststructuralistiska teori; maskulinitet; Genus; feminitet; Laxdalingarna; Poetiska eddan; Prosaiska Eddan; History and Archaeology;

    Sammanfattning : En genusbaserad undersökning som undersöker vilka karaktärsdrag som ses som positiva eller negativa för män eller kvinnor i ett urval av de isländska sagorna. Undersökningen använder Joan Scotts poststrukutralistiska teori och Laqueures enköns modell för att se vilka karaktärsdrag som utmärker män och kvinnor i Erik Rödes saga, Gisli Súrassons saga, Laxdalingarnas saga, den poetiska eddan och den prosaiska Eddan. LÄS MER

  2. 2. Queera Disney : en studie av hur genus skapas och framställs i Disneyfilmer (där karaktärerna inte föreställer människor)

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Kristiina Walker; [2015]
    Nyckelord :Genus; normmönster; heterosexuell matris; heteronormativitet; kvinnligt feminitet; manligt maskulinitet; performativitet; queer; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats med titeln Queera Disney – en studie av hur genus skapas och framställs i Disneyfilmer (där karaktärerna inte föreställer människor), har författats av Kristiina Walker vid Institutionen för kommunikation och medier på Lunds Universitet. Uppsatsen problematiserar Disneys sätt att skildra genus i filmer där de centrala karaktärerna inte föreställer människor, men som representerar mänskligheten. LÄS MER

  3. 3. Att göra genus i arenan : En litteraturstudie av gymnasieeleversegenvalda böcker med utgångspunkt igenus och intersektionalitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Linda Ågren; Cecilia Svärd; [2014]
    Nyckelord :litteraturläsning; gymnasieskolan; elevers läspreferenser; pojkars litteraturläsning; flickors litteraturläsning; skönlitteratur; didaktik; Hungerspelen; Jag är Zlatan Ibrahimović: min historia; nykritik; närläsning; litteraturanalys; genus; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i genusteori, intersektionalitet och litteraturteori analyserar denna studie två elevvalda böcker från ett bokprojekt i en gymnasieskola; Hungerspelen av Suzanne Collins och Jag är Zlatan Ibrahimović: min historia av Zlatan Ibrahimović och David Lagercrantz, varav en bok är flickvald och en är pojkvald. Böckerna analyseras utifrån genusperspektiv i förhållande till traditionella könsstereotyper, såsom hur de kvinnliga och manliga karaktärerna beskrivs, hur de talar, hur de påverkas av andra aspekter såsom klass och etnicitet samt hur fördelningen av män och kvinnor ser ut. LÄS MER

  4. 4. Patriark, gentleman eller jämställdhetens förkämpe? : En studie av livsstilsmagasinet Esquire och dess tolkningar av konceptet manlighet under perioden 1947-1975

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Andreas Mårdh; [2011]
    Nyckelord :Esquire; manlighet; maskuliniteter; begreppshistoria; konceptanalys; livsstilsmagasin;

    Sammanfattning : Intentionen med denna undersökning är att studera det amerikanska livsstilsmagasinet Esquire och de olika uttryck för manlighet som tidskriften förespråkade under tidsperioden 1947-1975. Analysen av källmaterialet och dess historiska genuskontext vilar på två huvudsakliga teoretiska perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Betyg och bedömning - En fråga om kön? : En studie om gymnasieungdomars syn på betygsgrunder.

    Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Fanny Barck; Sabina Fridén; [2011]
    Nyckelord :Gender; Physical education; Social studies; Swedish; Mathematics; gender identity; gender contract; ideals; masculinity; femininity; gender regime; grading; assessment.; Genus; idrott och hälsa; samhällskunskap; svenska; matematik; genusidentitet; genuskontrakt; ideal; maskulinitet; feminitet; genusregim; betyg; bedömning.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien har varit att ur ett genusperspektiv undersöka synen på bedömningsgrunder i betygssättningen inom ämnet idrott och hälsa i relation till svenska, samhällskunskap och matematik bland flickor och pojkar på Natur- och samhällsprogrammet(NS). Detta har undersökts utifrån följande frågeställningar: • På vilket sätt upplever gymnasieelever på NS-programmet att de bedöms i idrott och hälsa i relation till de ämnen som syftet anger? • Vilka förutsättningar upplever eleverna finns för att nå de olika betygsstegen i skolämnena idrott och hälsa, samhällskunskap, matematik och svenska? • Hur tror eleverna att en jämställd betygsbedömning ser ut i de utvalda skolämnena? Utifrån detta kommer vi att diskutera hur eleverna bryter eller återskapar genusordningen i sina resonemang kring betygsbedömningen. LÄS MER